Verander lettergrootte

Mistlampen en andere kerstverlichting op vrachtwagens

Plaats hier van alles wat met beroepschauffeurs te maken heeft. Bijvoorbeeld over bestuurders van autobussen, vrachtauto's, pizzakoeriers enzovoort.

Mistlampen en andere kerstverlichting op vrachtwagens

Ongelezen berichtdoor Bart » 09 dec 2009, 09:32

Dames en heren vrachtwagenchauffeurs en -chauffeuses,

Ik ben maar een 'gewone' automobilist en begrijp dus waarschijnlijk de wereld van het beroepsvervoer over de weg niet goed. Ik begrijp met name niet waarom zoveel vrachtwagens mistlampen voor aan hebben ongeacht het weer. Regelmatig zie je ook allerlei andere onnodige verlichting, maar die is niet meteen hinderlijk en zal er wel mee te maken hebben dat de auto anders niet herkenbaar is of zo. Die mistlampen zijn echter bijzonder hinderlijk, omdat daarnaast ook nog dimlicht wordt gevoerd. Of het volgens de verkeersregels nu mag of niet, die mistlampen zijn totaal overbodig en verblinden alleen maar. Als iemand zonder die dingen niet kan rijden in het donker of bij regen bijv., dan moet hij/zij vlgs. mij helemaal geen auto rijden. Waarom heeft immers het gros van de vrachtwagens die vervelende dingen NIET aan?
Ik denk dat het hier om het ego van de persoon gaat, dat kennelijk groter wordt als hij/zij mistlampen voert. Wel: dat ego mag u thuis laten, want u valt er anderen mee lastig. Er ooit wel eens bij stilgestaan dat licht bij regen in de druppels wordt weerkaatst en dus in de ogen van medeweggebruikers terecht komt? Voer dus geen licht dat niet nodig is! Bovendien: tegenwoordig is heel Nederland zo'n beetje dag en nacht verlicht, dus het gaat er bij mij niet in dat mistlampen voor sowieso nodig zijn.

Graag uw aandacht voor anderen. E.e.a. neemt overigens niet weg dat personenauto's die mistlampen niet regelmatig te pas en te onpas aan hebben. Het valt daarbij op dat o.h.a. mannen zijn, gek he?
Bart
Stapvoets
Stapvoets

Advertentie

g

Re: Mistlampen en andere kerstverlichting op vrachtwagens

Ongelezen berichtdoor Mario12 » 11 dec 2009, 01:15

Beste Bart,

Na het lezen van je verhaal kon ik een kleine glimlach niet onderdrukken. Als ex-beroepschauffeur heb ik mij in mijn eerste jaar ook heel even schuldig gemaakt aan het onnodig voeren van mistlicht. Soms, omdat ik jaren lang bouwstenen op bouwplaatsen heb gelost en ik in de wintermaanden, wanneer het 's morgens nog donker was, al het licht kon gebruiken dat ik op mijn vrachtauto aanwezig had. Eenmaal gelost was het meestal al weer licht en toen vergat ik meestal het mistlicht weer uit te zetten. Halverwege de rit kwam ik er toen achter dat ik de mistlampen nog aan had. (De vrachtauto die ik reed gaf dit nog niet duidelijk op het dashbord aan) Dit kan echter in de huidige moderne vrachtauto's niet meer voorkomen. Ik wil hiermee enkel aangeven dat het niet enkel altijd moedwil is/was.

Maar ik geef zeker ook toe dat ik het soms deed om stoer te willen zijn. Als je als 20-jarige zo'n zware machine van 16,5 meter bestuurt, dan wil je gezien worden. Van 90% van alle beroepschauffeurs zit het rijden in het bloed. Ze zitten niets dan liever op de weg en hun vrachtauto heeft een heel belangrijke plaats in hun leven. Het zal je ongetwijfeld opgevallen zijn hoeveel vrachtauto's complete batterijen verstralers op hun dak en/of grill hebben, op alle wielen een verchroomd wieldeksel (soms zelf ook de oplegger), oranje zwaailichten en ik weet niet wat voor versieringen achter de voorruit. Ik ben er zelfs zeker van dat je in 9 van de 10 cabines van de grond kunt eten zo belangrijk is die auto voor hun. En sommige chauffeurs, met name jongeren vinden het nodig om extra op te vallen en knallen dan hun mistlampen aan.
Maar ik denk wel dat je het echte chauffeursgevoel moet hebben om dat te kunnen begrijpen. Niet dat ik het dan goedkeur, begrijp mij niet verkeerd. Ik kan mij heel goed voorstellen dat andere weggebruikers verdomd pissig kunnen worden hierom. Dus met dit standpunt ben ik het volledig met je eens. Als het niet nodig is, moet je ze uit laten. En inmiddels weet ik nu ook al heel lang beter. Ik heb het ook niet lang gedaan hoor, want toen ik zelf eenmaal iedere dag op de weg zat, begon ik mezelf ook ontzettend te storen aan anderen die mistlicht voerden en toen was ik snel genezen. Maar ik begrijp wel waarom sommigen het doen.

Waar ik het wel helemaal niet mee eens ben is dat je zegt dat mistlampen totaal overbodig zijn. Het gaat er niet om of het nu donker is of licht, maar of er mist of sneeuwval is. Vandaar de naam 'mistlampen'. Dan kunnen die jongens echt levens redden hoor. Als je met zeer dichte mist enkel dimlicht voert, dan zie je een tegemoetkomende auto, dus pas echt op het allerlaatste moment. De tijd tussen zien en adequaat reageren is zo goed als nihil. Als die tegemoetkomende auto nu mistlicht had gevoerd, dan had jij een stuk langer de tijd gehad om nog veilig te kunnen reageren. Nog veel belangrijker is dat met dichte mist een tegenmoetkomende fietser of een voetganger die op de rijbaan loopt jou tijdig ziet, zodat zij nog te tijd hebben om een veiligere plek te kiezen. Mistlampen hebben ze niet voor niks uitgevonden en hebben wel degelijk een belangrijke functie voor de verkeersveiligheid, mits juist gebruikt.
Ik ben wel de laatste om te ontkennen dat een juist gebruik van deze lampen te vaak ontbreekt.
Mario12
Erf
Erf

Ongelezen berichtdoor Bart » 14 dec 2009, 13:38

Hi Mario,

Dank voor je eerlijke reactie! Nou, vrachtauto's zijn soms inderdaad plaatjes om te zien, zo mooi zijn ze gemaakt. En juist daarom vallen ze op. Daarvoor zijn dus mistlampen niet 'nodig'. Ik hoop dat er chauffeurs zijn die jouw reactie lezen en het dus ook eens van een (ex-)collega horen hoe hinderlijk die mistlampen zijn bij verkeerd gebruik.

Tja, ik weet ook wel dat ze nuttig kunnen zijn. Maar goed, je mag ze gebruiken bij 200 meter of minder zicht en als iedereen zich daaraan zou houden, zou het een stuk prettiger worden op de weg. Wat natuurlijk wel zo is, is dat de wegen tegenwoordig zo vol zijn, dat het voeren van mistlampen echt lang niet altijd nodig is om gezien te worden. Men zit immers tussen andere auto's in en die hebben er dan alleen maar last van, zelfs als het volgens de wet mag. Ik begrijp alleen echt niet dat je ze ook bij regen mag gebruiken; dat schittert zo, dat het pijn aan je ogen doet. Tegelijkertijd doen we wel ons best om zelf zo min mogelijk gezien te worden door de bijna zwart getinte ramen in de auto's!

Nou ja, autorijden zal altijd wel gepaard gaan met emoties en misschien zijn sommige mensen ook met 18 jaar of met chauffeursdiploma nog niet volwassen genoeg om te begrijpen dat rijden noodzaak is en dus met zo min mogelijk hinder voor je omgeving moet gebeuren. Zo vind ik het ook gewoon misdadig dat sommige chauffeurs een soort van sportuitlaat op de vrachtauto hebben. Wat een verschrikkelijk lawaai! Hoe komt iemand erbij te denken dat dat door anderen gewaardeerd wordt? Waarom moet je omgeving in een straal van een paar honderd meter weten dat jij er rijdt? Wie ben jij dan wel? Geluid is net zo vervuilend als licht of uitlaatgassen!
Bart
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen berichtdoor Mario12 » 14 dec 2009, 14:41

Hallo Bart,

Ik begrijp je frustratie, maar je raakt in je verhaal ook de kern van de hele zaak. Als iedereen zich hieraan zou houden!! Als iedereen zich netjes aan alle regels zou houden, dan zouden we ook geen politie meer nodig hebben,, rechters of gevangenissen, toch?
Het is gewoon net zoals meerdere dingen in het leven niet te doen om onder controle te houden. Moet je ze dan maar gewoon verbieden? Ik vind van niet. Ze zijn echt wenselijk bij zicht minder dan 50 meter en kunnen dan veel ellende besparen. Een beter handhaving is ook zo goed als onmogelijk, want hier komt gewoon een heel groot stuk verkeersinzicht om de hoek kijken. Iets waar het tegenwoordig behoorlijk aan ontbreekt bij de gemiddelde weggebruiker. Door juist gebruik en weten wanneer je ze mag en kan gebruiken, verhoog je de veiligheid op de weg, dat is gewoon een feit. Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen weten dat het voeren van mistachterlicht bij regenval verboden is. Maar ik wil ze echt niet de kost geven, die naar willekeur hun mistlampen maar aanknippen, of nog veel erger, bij donker helemaal geen licht voeren. Zulke idioten heb je meer dan eens ertussen zitten. Daarom ben ik ook een enorme voorstander van continue brandende dimlichten. Je bent onder iedere situatie zichtbaar. Je wordt zelfs beter gezien met felle zon. Als ik mijn auto start, dan springen de dimlichten al automatisch aan en dat zou (in mijn mening) verplicht moeten worden op iedere auto.

Maar ik dwaal af. Er is in mijn ogen maar 1 manier mogelijk. Zolang de techniek de aansturing van de mistlampen nog niet toelaat, is deugdelijke educatie de enige oplossing. Het moet er gewoon in de rijopleiding fatsoenlijk ingestampt worden hoe belangrijk het voeren van juiste verlichting is. In deze opleiding kun je ook nog een klein beetje sleutelen aan mentaliteit. Want steeds meer mensen hebben schijt aan hun medeweggebruiker. En in het verkeer gaat de slogan van: "onbewust worden wij steeds asocialer" niet op. Daar ben je bewust sociaal of asociaal. En ik hoop daarom straks ook een nuttige bijdrage te kunnen leveren aan de rij-opleiding van onze nieuwe weggebruikers.
Mario12
Erf
Erf

Ongelezen berichtdoor Instructeur 2 » 14 dec 2009, 18:42

@Mario 12

In de rijopleiding is sleutelen aan de mentaliteit zo goed als onmogelijk. Hoe kan het ook anders; pa gaat altijd bumperkleven, smijt z'n peuken uit het autoraam, geeft geen richting aan en ga zo maar door.
Als de jeugd op school al steeds minder in het gareel te houden is dan zal dat met 40 uur rijles ook onmogelijk blijken.

Ik geef nu 16 jaar rijles, en de mentaliteit holt achteruit. Al kom ik gelukkig nog steeds heel goed opgevoede mensen tegen.
Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor chauffeurke » 05 feb 2010, 00:09

Mja precies instructeur 2, ik zat er een aantal jaren geleden ook over te denken mn papieren voor instructeur te halen, maar juist om die reden werk ik niet mee aan bestuurders de weg op helpen die in mijn ogen alleen gevaar vormen en zich asosiaal gaan gedragen.....
chauffeurke
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen berichtdoor Mario12 » 05 feb 2010, 19:55

@ instructeur2 en chauffeurke,

Ik begrijp jullie argument heel goed, maar ik vind het jammer dat jullie zo denken. Moeten alle beginnende lessers dan maar vogelvrij verklaard worden? Zo van: jullie opvoeding is toch waardeloos dus ik ga geen moeite doen om sowieso te proberen jullie een klein beetje recht te trekken. Mijn ervaring is dat als je (het gros) van de jeugd serieus neemt en respect voor ze toont, ze ook respect voor jou krijgen en dan willen ze heus wel iets van jou aannemen. Ik ben er heilig van overtuigd dat ik echt een wezenlijk verschil kan maken. Dat de jeugd op school niet in het gareel te houden is, zegt mij meer over het onderwijs in Nederland dan over de jeugd zelf. Ik vind het geen excuus om ze maar gewoon in een hoek te drukken.
Natuurlijk heb je overal uitzonderingen tussen, maar ik ben nog steeds van mening dat je het vak van instructeur om een reden doet. Dat je je kennis en ervaring wilt delen om toekomstige bestuurders veilig, maar bovenal goed voorbereid de weg op te sturen. Nogmaals......overal heb je uitzonderingen, maar ik weet zeker dat het gros zich straks goed weet te gedragen op de weg. Vergeet niet dat een asociale bestuurder meer opvalt (negatief) en daardoor makkelijker en meer aandacht krijgt. Ik heb nog nooit iemand naast mij horen zeggen: Goh......wat rijdt hij toch sociaal en netjes.

Misschien ben ik naief en ik moet nog 1 onderdeel voor dat ik zelfstandig les mag gaan geven, dus ik kan niet uit ervaring spreken, maar ik kan gewoon niet wachten tot ik (zelfstandig) les mag gaan geven. Mijn einddoel is straks les te kunnen geven op het grote spul, want mijn hart ligt nog steeds bij de vrachtauto, echter niet meer als chauffeur. Ik wil les gaan geven om mijn kennis en ervaring te delen en dat geeft mij een goed gevoel. Misschien denk ik er over 10 jaar anders over, maar ik denk het niet. ;-)
Mario12
Erf
Erf

Ongelezen berichtdoor chauffeurke » 06 feb 2010, 00:29

Hehehehehe, les geven op de vrachtwagen is toch sowieso een veel beter ding omdat over het algemeen de mannen die daarop willen leren rijden dezelfde passie hebben (Y) Op wat rijd/reed jij allemaal dan? Ik ben zelf combi chauffeur, sinds kort ook rijdend op een ''LZV'' zo nu en dan, das ook wel een vak apart 8-)
chauffeurke
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen berichtdoor Instructeur 2 » 06 feb 2010, 09:18

Mario12 schreef:@ instructeur2 en chauffeurke,

Ik begrijp jullie argument heel goed, maar ik vind het jammer dat jullie zo denken. Moeten alle beginnende lessers dan maar vogelvrij verklaard worden? Zo van: jullie opvoeding is toch waardeloos dus ik ga geen moeite doen om sowieso te proberen jullie een klein beetje recht te trekken. Mijn ervaring is dat als je (het gros) van de jeugd serieus neemt en respect voor ze toont, ze ook respect voor jou krijgen en dan willen ze heus wel iets van jou aannemen. Ik ben er heilig van overtuigd dat ik echt een wezenlijk verschil kan maken. Dat de jeugd op school niet in het gareel te houden is, zegt mij meer over het onderwijs in Nederland dan over de jeugd zelf. Ik vind het geen excuus om ze maar gewoon in een hoek te drukken.
Natuurlijk heb je overal uitzonderingen tussen, maar ik ben nog steeds van mening dat je het vak van instructeur om een reden doet. Dat je je kennis en ervaring wilt delen om toekomstige bestuurders veilig, maar bovenal goed voorbereid de weg op te sturen. Nogmaals......overal heb je uitzonderingen, maar ik weet zeker dat het gros zich straks goed weet te gedragen op de weg. Vergeet niet dat een asociale bestuurder meer opvalt (negatief) en daardoor makkelijker en meer aandacht krijgt. Ik heb nog nooit iemand naast mij horen zeggen: Goh......wat rijdt hij toch sociaal en netjes.

Misschien ben ik naief en ik moet nog 1 onderdeel voor dat ik zelfstandig les mag gaan geven, dus ik kan niet uit ervaring spreken, maar ik kan gewoon niet wachten tot ik (zelfstandig) les mag gaan geven. Mijn einddoel is straks les te kunnen geven op het grote spul, want mijn hart ligt nog steeds bij de vrachtauto, echter niet meer als chauffeur. Ik wil les gaan geven om mijn kennis en ervaring te delen en dat geeft mij een goed gevoel. Misschien denk ik er over 10 jaar anders over, maar ik denk het niet. ;-)

Nee, daarom. Ook jij gaat dat door de loop der jaren merken.
Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor Mario12 » 06 feb 2010, 17:41

Instructeur 2 schreef:

That's it!!?? Dat is je hele commentaar op mijn verhaal? Je leest mijn laatste regel en vervolgens ga ik dat zeker weten ook merken later? Dat vind ik persoonlijk erg knap van jou, dat jij mij dit nu al kunt vertellen. Jij moet mij toch erg goed kennen al.
Ik zou je inderdaad over 10 jaar nog wel eens willen spreken. Misschien heb je gelijk en dan ben ik de eerste die dat zal toegeven, zeker weten. Maar dan zit ik ook zeker weten niet meer in het vak, omdat ik dan niets meer te bieden heb aan mijn leerlingen. Maar jij zit blijkbaar nog steeds zo verbitterd op de bijrijdersstoel dat je tegen een rij-instructeur in opleiding al met zekerheid kan zeggen, dat hij zijn passie voor verkeer en ideaal gegarandeerd gaat verliezen in de loop der jaren. Geweldige motivator ben je. Ik kan me heel goed voorstellen dat je met die instelling geen zin meer in je vak hebt.
Ondanks dat ik pas over niet al te lange tijd voor het eerst les mag gaan geven, ken ik het vak wel degelijk al een tijdje en ik heb al heel veel instructeurs gesproken. De meesten die ik spreek willen nooit meer anders en regelmatig hoor ik: "het mooiste beroep van de wereld" vallen. Ik wil hiermee enkel aangeven dat er veel meer instructeurs zijn (die al heel lang in het vak zitten) die mijn mening delen. Ik weet wel degelijk dat ik het niet voor het geld hoef te doen en ik weet ook dat de arbeidsvoorwaarden soms bedroevend zijn, maar dat was ook totaal niet de insteek om met de opleiding te beginnen. (ja ik betaal hem zelf) Ik ben met de opleiding begonnen omdat ik nog ergens in geloof en bovenal omdat het mij ontzettend leuk lijkt.

Je zult toch echt met betere argumenten moeten komen dan: "Ook jij gaat dat door de loop der jaren merken". Maar dan denk ik wel serieus dat je jezelf toch af moet vragen hoe lang je het nog vol wilt houden.

Ik wil je niet aanvallen of beledigen, begrijp mij niet verkeerd, want ik heb echt wel respect voor jou en je werk, maar druk mij niet bij voorbaat al in het verdommenis hoekje.
Mario12
Erf
Erf

Ongelezen berichtdoor Mario12 » 07 feb 2010, 00:27

chauffeurke schreef:Hehehehehe, les geven op de vrachtwagen is toch sowieso een veel beter ding omdat over het algemeen de mannen die daarop willen leren rijden dezelfde passie hebben (Y) Op wat rijd/reed jij allemaal dan? Ik ben zelf combi chauffeur, sinds kort ook rijdend op een ''LZV'' zo nu en dan, das ook wel een vak apart 8-)

Ik heb zelf enkel en alleen trekker-oplegger gereden. Puur omdat ik bakwagen met aanhanger geen mooie combinatie vind om te rijden. Maar dat is mijn persoonlijke smaak he. Ik wilde ook perse met een trekker-oplegger lessen, omdat ik wist dat dat gewoon mijn ding was.
Ik heb verscheidene dingen gedaan. Voor de TNT en DHL was erg leuk, maar het mooiste en het langste wat ik heb gedaan, is op een steenoplegger met een Kennis binnenloopkraan erop. Dat was echt heel mooi werk. Afzien soms in de winter, maar de zomer maakte dat weer ruimschoots goed.
Maar een LZV zeg je........Dat is inderdaad een vak apart. Lijkt me wel machtig mooi, zo'n halve road-train, al lijkt het mij na verloop van tijd een beetje saai worden, omdat je maar bepaalde routes mag rijden, toch? Of vergis ik mij nou. En het mooiste van het vak vond ik toch altijd dat je soms iedere centimeter nodig had om te kunnen manoeuvreren. En ik heb dan het idee dat als je vaste routes moet rijden, je dat een beetje mist. Maar ik kan het natuurlijk compleet fout hebben. Ik heb er tenslotte nog nooit mee gereden.
Mario12
Erf
Erf

Ongelezen berichtdoor chauffeurke » 07 feb 2010, 01:18

Mijn normale combinatie is een bakwagen-wipkar, maar mijn baas vond het nodig om naar een aantal klanten van ons een LZV aan te schaffen waarmee ik dus zo nu en dan rijd, dat is ongeveer een week per maand ofzo, je mag inderdaad niet binnen de bebouwde rijden, alleen met een vergunning wel op industrieterreinen etc. Maar een LZV vergt dus echt wel VER voorruit kijken, leer je ook bij de opleiding voor het certificaat, dat is echt al een kilometer vooraf van het gas af, lekker laten rollen die combinatie :D Kijken heel erg naa millieubewust rijden tegenwoordig hé, zit ook nog ns een stukje theorie vooraf en in bepaalde weersomstandigheden zoals bij mist e.d. mag je ook al niet rijden(ook wel logisch natuurlijk) Valt eigenlijk zeker wel mee rijden op zo'n combi(uiteraard omdat je waar je met een ander voertuig wel mag komen niet mag rijden met je LZV) alleen achteruit is wat lastiger te noemen..... Krijg er inmiddels gelukkig een goede mooie handigheid in, maar in het begin kostte me het toch wel een half-uur voordat ik hem fatsoenlijk voor een dock had staan, haha! Verder heb ik met vanalles gereden, ben 25 jaar geleden begonnen op een trekker-oplegger combinatie door de Benelux, ben daarna nog een tijdje op een bakwagen wat in de regio gaan doen(zoon geboren e.d.) Daarna is de grote baan me toch weer aan gaan trekken en ben ik wederom op een trekker-oplegger gepositioneerd waarna ik op een volume-combi terrecht kwam, toen ook nog een poos distributie gaan doen meteen SHITTY(hehe grappige woordspeling)-trailer. En nu weer op de combi dus :D Blijft eigenlijk wel een spannend beroep, elke dag is anders, althans zo beleef ik het, en vele van mijn collega's ook! Zou het niet willen missen. Blijft toch voor eeuwig ''hangen'' zegmaar :P!

Groetjes,
chauffeurke
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen berichtdoor Instructeur 2 » 07 feb 2010, 13:56

Mario12 schreef:
Instructeur 2 schreef:

That's it!!?? Dat is je hele commentaar op mijn verhaal? Je leest mijn laatste regel en vervolgens ga ik dat zeker weten ook merken later? Dat vind ik persoonlijk erg knap van jou, dat jij mij dit nu al kunt vertellen. Jij moet mij toch erg goed kennen al.
Ik zou je inderdaad over 10 jaar nog wel eens willen spreken. Misschien heb je gelijk en dan ben ik de eerste die dat zal toegeven, zeker weten. Maar dan zit ik ook zeker weten niet meer in het vak, omdat ik dan niets meer te bieden heb aan mijn leerlingen. Maar jij zit blijkbaar nog steeds zo verbitterd op de bijrijdersstoel dat je tegen een rij-instructeur in opleiding al met zekerheid kan zeggen, dat hij zijn passie voor verkeer en ideaal gegarandeerd gaat verliezen in de loop der jaren. Geweldige motivator ben je. Ik kan me heel goed voorstellen dat je met die instelling geen zin meer in je vak hebt.
Ondanks dat ik pas over niet al te lange tijd voor het eerst les mag gaan geven, ken ik het vak wel degelijk al een tijdje en ik heb al heel veel instructeurs gesproken. De meesten die ik spreek willen nooit meer anders en regelmatig hoor ik: "het mooiste beroep van de wereld" vallen. Ik wil hiermee enkel aangeven dat er veel meer instructeurs zijn (die al heel lang in het vak zitten) die mijn mening delen. Ik weet wel degelijk dat ik het niet voor het geld hoef te doen en ik weet ook dat de arbeidsvoorwaarden soms bedroevend zijn, maar dat was ook totaal niet de insteek om met de opleiding te beginnen. (ja ik betaal hem zelf) Ik ben met de opleiding begonnen omdat ik nog ergens in geloof en bovenal omdat het mij ontzettend leuk lijkt.

Je zult toch echt met betere argumenten moeten komen dan: "Ook jij gaat dat door de loop der jaren merken". Maar dan denk ik wel serieus dat je jezelf toch af moet vragen hoe lang je het nog vol wilt houden.

Ik wil je niet aanvallen of beledigen, begrijp mij niet verkeerd, want ik heb echt wel respect voor jou en je werk, maar druk mij niet bij voorbaat al in het verdommenis hoekje.

Jij schijnt mij ook te kennen. :lol:
Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor Instructeur 2 » 07 feb 2010, 15:01

chauffeurke schreef:Mja precies instructeur 2, ik zat er een aantal jaren geleden ook over te denken mn papieren voor instructeur te halen, maar juist om die reden werk ik niet mee aan bestuurders de weg op helpen die in mijn ogen alleen gevaar vormen en zich asosiaal gaan gedragen.....

Het werk is machtig mooi om te doen, mensen leren om zich fatsoenlijk door het verkeer te begeven. Maar je moet ook reeël blijven, er is een hele groep die aan ernstige zelfoverschatting lijden. Daar helpt waarschuwen voor de gevaren van te hoge snelheid, en drank icm verkeer niet aan.
Wij zitten in een regio waar heel veel jongeren hard werken, en dus ook een daarbij behorende snelle auto hebben. En elk jaar sneuvelen daarvan nogal een heel aantal mensen, of ze berokkenen andere (onschuldige) mensen zwaar lichamelijk letsel.
En iedereen die denkt dat even te veranderen komt bedrogen uit. Dat is ook één van de redenen dat er zoveel verloop/uitval van instructeurs is.
Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor ClairV » 02 nov 2011, 09:21

Nou ik ben het wel met je eens, hoewel dit topic al redelijk oud is, wil ik toch nog een toevoeging geven voor alle nieuwe en aankomende chauffeurs/ bestuurders!

Gelukkig heb ik nog geen ongelukken gehad, hoewel een keertje parkeerschade me wel is overkomen, maar goed... dat mag je niet echt een groot ongeluk noemen. Met grote ongelukken bedoel ik mensen die elkaar inderdaad onnodig verletzen.

Vroeger had ik ook die angst niet tijdens het rijden, niet kon me overkomen. De eerste maand rijbewijs, je kan iedereen aan en je bent de beste bestuurder op de weg :? ... zo denk je nou eenmaal! Heb nog een voorbeeld ervan!

Ik ging op vakantie met een vriend van me, we gingen naar Oostenrijk, op skivakantie, die had net zijn rijbewijs. Hij reed zo ontiegelijk snel maar uiteindelijk was het allemaal levensgevaarlijk, we zijn een paar keer echt door het oog van de naald gekropen, en ik durfde er niet zoveel van te zeggen. totdat we bij Sölden een bochtje iets te snel namen, en we uit de bocht vlogen, zo een weiland in geschoven! Sneeuw, ijzel, slecht weer... en dan sta je weer even met bijna benen op de grond, en ben je je ervan bewust dat het toch allemaal slechter had kunnen aflopen, hier een factsheet over de beginnende bestuurders.

Jongens en meisjes, ik doe dit niet om jullie bang te maken, echt niet. Maar iedereen die zijn rijbewijs heeft gehaald, en een jaar of 5 al rijdt, weet dat het gewoon redelijk gevaarlijk kan zijn op de weg en dat een grote hoeveelheid van de jonge bestuurders vaak de fout maakt een beetje te onvoorzichtig te zijn en zich teveel overschat, en de gevaren die daaruit voortkomen onderschat!

Geniet van je vrijgheid achter het stuur, maar let alsjeblieft op!:D

Groetjes! Claire
ClairV
Stapvoets
Stapvoets

Keer terug naar Beroepschauffeurs - algemeen