Verander lettergrootte

afslaand verkeer op een kruispunt

Hier kunnen gasten hun vraag stellen over allerlei zaken die betrekking hebben op het verkeer of de verkeerstheorie

afslaand verkeer op een kruispunt

Ongelezen berichtdoor bnj » 03 sep 2012, 10:43

Gisteren was ik als passagier betrokken bij een aanrijding, waarvan ik vermoed dat degene bij wie ik in de auto zat niet of niet helemaal vrijuit gaat. Omdat elk gesprek hierover onmogelijk is — ik hoef maar te hinten dat ik twijfels heb of de boel ontploft al — hoop ik op dit forum verder te komen. De situatie is de volgende: twee auto's staan naast elkaar bij een kruispunt. De auto links mag alleen linksaf slaan, de auto rechts mag zowel linksaf slaan als rechtdoor gaan. Beide auto's krijgen groen licht en beide auto's slaan linksaf. De auto links verandert bij het linksaf slaan van rijstrook. In plaats van links te blijven rijden, kiest hij dus voor de rechterrijstrook. De auto rechts blijft op z'n eigen rechterrijstrook. Omdat de auto links iets harder rijdt dan de auto rechts, gaat het niet meteen fout. Maar als de rechterauto stoïcijns blijft doorrijden en zelfs gas geeft om rechts langs de linkerauto te kunnen komen, naderen de auto's elkaar van de zijkant en schampen ze elkaar.

Ik neem aan dat de auto links valt te verwijten dat deze niet eerst gekeken heeft of het wisselen van rijstrook bij het linksaf slaan wel goed mogelijk is. Sowieso lijkt mij het wisselen van rijstrook bij het afslaan op een kruispunt nogal riskant als je weet dat op de rijstrook naast je ook verkeer staat dat niet alleen rechtdoor kan gaan, maar ook linksaf mag. Op je eigen rijstrook blijven lijkt me verstandiger. Het heeft er ook alle schijn van dat de chauffeur niet eens in de gaten had dat er rechtsachter hem iets aan de hand was.

De auto rechts valt te verwijten dat hij, ook al heeft hij het recht om op z'n rechterrijstrook te blijven en hoeft hij zich niet de pas te laten afsnijden, niet gas terugneemt als blijkt dat de auto links kennelijk niet in de gaten heeft dat van rijstrook wisselen riskant dreigt te worden. Het heeft er ook alle schijn van dat de chauffeur dacht dat de auto links blufte en wel tijdig naar z'n rijstrook terug zou gaan als het al te veel kielekiele zou worden.

Kortom, auto links lette niet op bij het wisselen van rijstrook, de auto rechts reed roekeloos en liet het tot een aanrijding komen. Wat weegt het zwaarst?
bnj
Stapvoets
Stapvoets

Advertentie

g

Re: afslaand verkeer op een kruispunt

Ongelezen berichtdoor PollenInDeLucht » 13 aug 2013, 10:44

Ik ben geen held in de verkeerswet etc. Maar als ik het goed hem, mag je uberhaupt niet van baan verwisselen in een bocht.
Dit is dus de fout van Auto Links.
Auto Rechts komt op mij over als gewoon een Alpha mannetje die rijdt met 'iets anders' dan zijn hoofd. Toch denk ik dat als het op een rechtzaak of iets aankomt auto rechts gelijk krijgt, omdat Links dus op een verkeerd moment van baan heeft verwisseld.
:?
Ik neem trouwens aan dat jij in auto Rechts zat?
Opletten!!
PollenInDeLucht
Stapvoets
Stapvoets

Keer terug naar Stel je vraag als gast