Verander lettergrootte

Help

Hier kunnen gasten hun vraag stellen over allerlei zaken die betrekking hebben op het verkeer of de verkeerstheorie

Help

Ongelezen berichtdoor gast » 10 mei 2008, 15:30

ik heb 7 lessen gehad en heb koppeling/gas nog steeds niet door kan iemand me wat tips geven?
gast

Advertentie

g

Re: Help

Ongelezen berichtdoor pienterpookje » 10 mei 2008, 17:53

Hoi Gast, welkom op het forum!

Wat is precies je probleem? Ik kan je wel wat tips geven maar ik weet niet of je er iets aan hebt.

Je hebt in een auto 5 versnellingen. Modernere auto's [ diesels] hebben er zelfs 6. Zonder de achteruitversnelling.

Als je rijdt heb je deze versnellingen nodig, als je te snel in een te lage versnelling rijdt, dan gaat de motor heel erg loeien. Zo hoort bij elke snelheid een koppelstand.

Als je wegrijdt heb je veel vermogen van de auto nodig. Je zet dan de versnelling in de 1. Je trapt het koppelingspedaal in, en schakelt dan naar de 1e versnelling, je laat langzaam de koppeling opkomen tot je merkt dat de auto weg wil. Houd altijd je hak op de grond, anders kan de auto afslaan. Als je merkt dat de auto weg wil schieten geef je langzaam gas bij terwijl je het koppelingspedaal loslaat. Trap gas en koppeling nooit samen in, dat vindt de motor niet leuk.

Als je dan eenmaal op gang bent, en je rijdt 20 km, dan schakel je naar de 2e versnelling. Dat doe je door de voet van het gas te halen, het koppelingspedaal in te trappen en dan de versnellingspook naar de 2e versnelling te zetten. Onthoud 1 en 2 zitten altijd aan je been. De 3 en de 4 in het midden en de 5 zit aan de instructeurskant. Je trekt de pook rustig naar onderen. Als je geschakeld hebt, laat je het koppelingspedaal rustig los, en dan trap je het gas weer in.

Nu gaan we door naar de 3e versnelling. Deze gebruik je als je 50 km rijdt. Wederom laat je het gas los, en trapt het koppelingspedaal rustig in. Je gaat met de versnellingspook een beetje naar rechts, en dan naar boven. Als je in de 3e versnelling rijd, dan merk je dit aan het gedrag van de auto. Je hoort de motor dan minder loeien en je ziet ook je toerental dalen. Laat wederom het koppelingspedaal rustig opkomen en trap als je het koppelingspedaal hebt losgelaten het gaspedaal weer rustig in.

De 4e versnelling hanteer je als je 60 km rijdt. Het gaat weer het zelfde zoals hier boven beschreven.
* Gas los
* Rustig het koppelingspedaal intrappen
* De versnellingspook rustig naar achteren trekken
* Koppelingspedaal rustig oplaten komen
* Voet van de koppeling, en weer rustig gas geven.

De 5e versnelling gebruik je als je 80 rijdt. Je weet nu de volgorde, deze staat hierboven nader toegelicht.

De 6e versnelling gebruik je als je 100 rijdt.

De R gebruik je voor achteruit rijden. Als je een diesel rijdt, heb je het gaspedaal bij achteruit rijden niet nodig. Houd je voet wel boven de koppeling. Het parkeren en achteruit rijden vergt veel stuurmanskunsten en dat moet je leren. Probeer dat vooral niet te snel te doen. Gaat de auto sneller dan jij kan handelen? Trap dan het koppelingspedaal in. Je laat de koppeling nu slippen, dat is indien dat kort gebeurd niet erg. Houd NOOIT je voet op de koppeling tijdens het rijden, dat is heel erg slecht voor de koppelingsplaten. Deze gebruik je voor het schakelen.

Het terugschakelen vond ik zelf lastiger. Soms kan je dit gebruiken om de auto op de motor te laten remmen. b.v. bij een afdaling. Als je bij een steile helling de auto in de vrij zou laten rollen verlies je controle en moet je veel remmen. Dit is niet goed voor de remmen, deze kunnen over verhit raken. Onthoud, 3 de heuvel op? 3 de heuvel af.

Terug schakelen doe je ook als je snelheid lager wordt, of als je de bocht om moet. Onthoud dat 90% van de bochten in de 2e versnelling gereden moeten worden. Als je meer ervaring hebt, en je meer vertrouwd voelt met het voertuig kan daar verandering in optreden.

Als je 80 rijdt, en je naders een scherpe bocht dan moet je terug schakelen. Je kan bij het terug schakelen van 4 naar 2 maar let op, bij het op schakelen moet je alle versnellingen af.

Je remt af, tot je snelheid rond de 60 is. Daarna haal je je voet van de rem, en trapt het koppelingspedaal in. Daarna duw je de pook iets naar voren, haalt deze naar rechts, en trekt deze naar achteren. Nu rijdt je in de 2e versnelling. Laat het koppelingspedaal los en plaats deze weer op het gaspedaal.

Terug schakelen moet ook als je bv 100 rijdt, en door omstandigheden wordt de snelheid wordt 70 dan laat je je gas los, of je remt en schakelt dan naar de 4e versnelling. Als je te langzaam in een te hoge versnelling rijdt gaat je auto stoekeren. Dan rijdt hij schokkerig.

Het lijkt allemaal heel moeilijk, en het is een heel verhaal maar met 7 lessen, ach... ik deed er langer over. Het schakelen en de voertuigbeheersing zijn ook moeilijk. Als je maar rustig blijft en doorzet dan leer je het wel!

0 t/m 20 = 1e versnelling
20 t/m 50 = 2e versnelling
50 t/m 60 = 3e versnelling
60 t/m 80 = 4e versnelling
80 t/m 100/120 = 5e versnelling

Als je een 6e versnelling hebt gaat deze in bij 100.

Je kan ook naar het toerental kijken van je auto. Deze vind je naast je snelheidsmeter. Bij een benzineauto schakel je bij de 3000 of 3.5 toeren. Rijd je een diesel? Schakel dan bij de 2000 toeren.

Als je de snelweg op rijdt, of de autoweg moet je flink snelheid maken. Maak dan gebruik van de power van de motor en schakel dan later. De motor maakt dan wel veel lawaai maar je hebt veel power nodig om op snelheid te komen

Succes en hopelijk heb je hier iets aan
En één geluid breekt plots de stilte,
Het komt uit de lucht en botst tegen torens en muren
't is een man aan de beiaard
En hij lijkt wel gek,
Hij speelt een lied dat wel uren mag duren...
pienterpookje
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor sbizzle » 10 mei 2008, 20:38

Bedankt voor de uitleg. Mijn probleem was namelijk van als ik mijn koppeling laat opkomen tot het aangrijpingspunt moet ik dan gelijk gas geven en dan de koppeling verder laten opkomen. Want had vandaag weer rijles en het wilde maar nie lukken. Ik begin zelf een beetje van gestressed te raken dat het maar niet wilt lukken.
sbizzle
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen berichtdoor Instructeur 2 » 11 mei 2008, 14:01

sbizzle schreef:Bedankt voor de uitleg. Mijn probleem was namelijk van als ik mijn koppeling laat opkomen tot het aangrijpingspunt moet ik dan gelijk gas geven en dan de koppeling verder laten opkomen. Want had vandaag weer rijles en het wilde maar nie lukken. Ik begin zelf een beetje van gestressed te raken dat het maar niet wilt lukken.

Probeer om de hak van je linkervoet op de vloer te laten steunen. Dan laat je de koppeling opkomen tot het aangrijppunt.
Dan kun je gas bijgeven. En hou de koppeling 2 seconden vast (tel éénentwintig, tweeëntwintig). Laat dan de koppeling rustig verder opkomen.
Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor sbizzle » 11 mei 2008, 18:36

Als ik het dan op die manier doe dan moet het wel lukken.:D
sbizzle
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen berichtdoor Lizz » 11 mei 2008, 23:47

Ik wil de 'Gast' niet in verwarring brengen, maar..
0 t/m 20 = 1e versnelling
20 t/m 50 = 2e versnelling
50 t/m 60 = 3e versnelling
60 t/m 80 = 4e versnelling
80 t/m 100/120 = 5e versnelling

Rijd jij 50 in z'n 2? :?
Het is zuiniger en fijner voor je motor om in z'n 2 te rijden bij 20/30 km per uur, afhankelijk van de plek waar je rijdt. Een 30km-zone met onoverzichtelijke en veelvuldige straten van rechts rijd je in z'n 2, maar een 30km voorrangsweg in z'n 3. Vanaf 40 rijd je in z'n 3, bij 55/60 schakel je op naar de 4e versnelling en 80 in z'n 5.

Het verschilt uiteraard per rijschool in welke versnelling je op een 80km weg rijd, ik leerde het ook in z'n 4, dat is afhankelijk van je rijschool. Maar rijd alsjeblieft geen 50 in z'n 2. :(
Lizz
Buiten bebouwde kom
Buiten bebouwde kom

Ongelezen berichtdoor Lizz » 11 mei 2008, 23:52

Oh, nog even over het aangrijpingspunt:
Het is een bepaald gevoel, op een gegeven moment weet je precies waar het aangrijpingspunt in je lesauto zit. Oefen thuis eens met je voeten gelijktijdig te bewegen [links omhoog en rechts naar beneden], heel geleidelijk en gedoseerd.
Niet bij het aangrijpingspunt "Hoppa, plankgas geven" maar ongeveer net zo langzaam als dat je je koppeling omhoog laat komen. Dus als je linkervoet ongeveer net zo hoog is als je rechtervoet die nog niets intrapt dan zit je bij het aangrijpingspunt.

Dit werkte voor mij wel aardig bij het leren wegrijden.
Lizz
Buiten bebouwde kom
Buiten bebouwde kom

Ongelezen berichtdoor Wolfie » 12 mei 2008, 10:31

Woa Eef! :shock: /wat een uitleg! Vet goed :D ! Ik mag me gaan schamen, want ik heb me eigenlijk nooit verdiept in wanneer je bij welke snelheid naar de volgende versnelling moet gaan en ik zou dat dus nog steeds niet weten. Slecht, slecht, slecht maar weer. Zelfs voor theorie nooit geleerd en valt ook niet in mijn boekje terug te vinden, geloof ik. Heb het altijd op gevoel en gehoor gedaan :P WHAAA, alleen de 5e versnelling doe ik op snelheid, namelijk dus op 80 zoals het.. hoort??.. omdat de auto ook in z'n 4 nog geen verkeerd geluid gaat maken..

Thanks voor die uitleg dus!
Samen, met niets dat daarbuiten bestaat.
Wolfie
Autosnelweg
Autosnelweg

Ongelezen berichtdoor Wolfie » 12 mei 2008, 10:34

Over dat aangrijpingspunt.. heb ik anders ervaren. Ik heb ook in het begin redelijk wat moeite gehad om de motor niet af te laten slaan en snapte ook echt niet hoe je met een koppeling moest werken bij het wegrijden. heb uiteindelijk ontdekt dat zowel als in de auto bij ons thuis als de lesauto het zo was dat wanneer je voelt dat de auto wil wegrijden, je de koppeling even een fractie van een seconde tegenkracht moet blijven leveren en gas blijven intrappen, voordat je de koppeling weer verder laat opkomen.
Geluid wat de motor produceert blijft gezond én de motor slaat niet meer af 8-) 8-) Het was voor mij alsof ik het licht had gezien. Daarna is de motor bijna nooit meer afgeslagen (Ja :oops: tenzij ik perongeluk in z'n 3 ging optrekken en dat niet doorhad..)
Wolfie
Autosnelweg
Autosnelweg

Ongelezen berichtdoor sbizzle » 15 mei 2008, 19:46

Als ik het goed heb is de volgorde dus aangrijpingspunt gas geven koppeling 1a 2 sec vasthouden en dan koppeling verder laten opkomen.
sbizzle
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen berichtdoor Wolfie » 15 mei 2008, 19:54

Ik ben geen expert, dus ik mag niet zeggen dat het zo is, maar het werkt bij mij wel! :D :D
Wolfie
Autosnelweg
Autosnelweg

Keer terug naar Stel je vraag als gast