Verander lettergrootte

Vraag aan mijn collega's

Je mening over het CBR, de RIS, de veranderingen van het CBR.

Vraag aan mijn collega's

Ongelezen berichtdoor De kieb » 09 jun 2009, 21:39

Collega’s ik zit met een dilemma en zou graag van jullie advies willen. Ik begrijp dat veel forumleden hierover een mening hebben maar ik ben vooral uit op de mening/antwoorden van de instructeurs op dit forum en op de regelkenners als Mofkap. Het gaat om het volgende:
Ik heb een leerling die m.b.v. een tolk het theorie examen heeft gehaald. In de lessen merk ik duidelijk dat deze leerling of een heel slecht geheugen heeft of dat er hier fraude in het spel is. Omdat deze leerling tot vervelens toe maar op examen wilde dacht ik laat de examinator hem maar eens de waarheid vertellen. Wat ik van tevoren al wist gebeurde. Leerling gezakt en vooral op een tekort aan theoretische kennis. Eerst wat vragen:
1. Worden de namen van die tolken bij het CBR geregistreerd?
2. Wordt er op die mondelinge examens wel eens gecontroleerd?
3. Stel dat een tolk als fraudeur wordt ontmaskerd zou dan het rijbewijs van leerlingen die met die tolk het theoriecertificaat hebben behaald ongeldig verklaard kunnen worden?
4. Zou het CBR niet een drempel leggen als zij van alle mondelinge theorie examens geluidsopnames zouden maken met de mededeling dat deze steekproefsgewijs worden gecontroleerd en
minimaal 5 jaar bewaard?

Maar wat ik vooral van jullie wil weten: Hoe nu te handelen. Kijk ik kan niets bewijzen maar ik weet genoeg. Zou ik dit bij het CBR moeten melden en zo ja, hoe pak ik dat aan?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.
De kieb
Rij-instructeur

Advertentie

g

Re: Vraag aan mijn collega's

Ongelezen berichtdoor Rittenburg » 09 jun 2009, 22:25

Tjonge, je zal zoiets maar hebben....

Ik ben blij dat ik in "dorpse sferen" opereer, als ik dit lees.

Op jouw opsomming van vragen heb ik eigenlijk geen concrete antwoorden, maar ik kan je vertellen wat ik er mee zou doen: de leerling gedag zeggen en melden aan de lokale baas van het CBR (kringleider heet zo'n ding, geloof ik,) dat je dat gedaan hebt en waarom. Trek eerst nog even een kopietje van zijn/haar legitimatie en overhandig die ook. "Flikker toch lekker op, zeg", zou ik denken, op basis van een dergelijk gegrond (en daar ga ik van uit!) vermoeden. Joh, we zijn allemaal blij met klanten, daar verdienen we onze boterham mee, maar dit soort klanten mogen echt vertrekken. Wegwezen en nooit meer terugkomen!
Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg

Ongelezen berichtdoor yamal » 10 jun 2009, 12:15

Het is praktisch gezien twijfelachtig of zo'n melding wat oplevert behalve een goed gevoel en een klant minder. Hard bewijs ontbreekt immers, en voor zover ik weet mag je een willekeurig iemand als "tolk" meenemen; dat hoeft dus geen professional te zijn, en is ook al geen medewerker van het cbr. Wat die organisatie dan kan op basis van jouw vermoedens is maar zeer de vraag, hoogstwaarschijnlijk kunnen ze er eigenlijk niks meer doen achteraf - en of dat dan een melding waard is...
bidden is aangeleerd, word geen naprater
yamal
Buiten bebouwde kom
Buiten bebouwde kom

Ongelezen berichtdoor dew » 10 jun 2009, 14:06

yamal schreef:Het is praktisch gezien twijfelachtig of zo'n melding wat oplevert behalve een goed gevoel en een klant minder. Hard bewijs ontbreekt immers, en voor zover ik weet mag je een willekeurig iemand als "tolk" meenemen; dat hoeft dus geen professional te zijn, en is ook al geen medewerker van het cbr. Wat die organisatie dan kan op basis van jouw vermoedens is maar zeer de vraag, hoogstwaarschijnlijk kunnen ze er eigenlijk niks meer doen achteraf - en of dat dan een melding waard is...

Ben van mening dat je het altijd moet melden, alleen dan kunnen ze er wat aan doen. (Of verzamelen)
Ik deel de mening van Rittenburg, zou het ook niet zo "grappig" vinden als een leerling van mij zo'n stunt uithaalt. Al is het aantonen vrij lastig.
Ik heb zelf liever een goed gevoel en een klant minder dan omgekeert.

Het lijkt me dat zo'n examen nooit geheel water dicht is, een totaal vreemde taal valt gewoonweg niet te controleren. Ook al ziet de tolk het plaatje niet bv, en is hij of zij een professional.
dew
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor pienterpookje » 10 jun 2009, 19:23

De tolken die de politie inzet, komen van een tolken instituut. Ik kan mij niet voorstellen dat je zomaar elke persoon mee mag maken die de taal spreekt. Ik ben het ook met Rittenbrug eens, een leerling in je auto hebben die fraudeert, dat is niet mis. Alleen heeft Yamal een punt, waar ik ook al aan dacht, je hebt geen bewijs. Mensen die niet van Nederlandse afkomst zijn, voelen zich al snel gediscrimineerd. Ik neem aan dat De Kieb lest in wat grotere steden, waar de niet stereo type Nederlanders ruimschoots vertegenwoordigt zijn. Dan wil je als rijschool niet de naam hebben dat je discrimineert. Dat maakt het nog ingewikkelder, want wat zeg je dan tegen zo een leerling? "Sorry maar ik heb het gevoel dat je het theorieexamen niet op een eerlijke manier hebt behaald? Je kan een andere rijschool zoeken?" Dat is vragen om problemen. Misschien snapt dat meisje of die jongen de vragen wel niet, die de examinator stelde... of kan ze gewoon geen borden lezen, ik weet het niet. Het is wel een apart verhaal.

Het aankaarten bij het CBR? Dat is best lastig. Want zolang je geen harde bewijzen hebt, kan je niks. En kunnen zij ook niets.
En één geluid breekt plots de stilte,
Het komt uit de lucht en botst tegen torens en muren
't is een man aan de beiaard
En hij lijkt wel gek,
Hij speelt een lied dat wel uren mag duren...
pienterpookje
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor De kieb » 10 jun 2009, 20:49

pienterpookje schreef:De tolken die de politie inzet, komen van een tolken instituut. Ik kan mij niet voorstellen dat je zomaar elke persoon mee mag maken die de taal spreekt. .

Helaas. Bijna iedereen mag als tolk mee. De eisen hieraan zijn zeer miniem KLIK HIER

pienterpookje schreef:Ik ben het ook met Rittenbrug eens, een leerling in je auto hebben die fraudeert, dat is niet mis.

Natuurlijk vandaar ook mijn vraag.

pienterpookje schreef: Alleen heeft Yamal een punt, waar ik ook al aan dacht, je hebt geen bewijs. Mensen die niet van Nederlandse afkomst zijn, voelen zich al snel gediscrimineerd..

Ik heb ook al aangegeven dat ik geen hard bewijs heb maar deze leerling heeft mij zelf verteld dat hij wel een adresje wist van een tolk die er voor € 150,= voor zorgde dat hij zeker zou slagen. Maar dat zou hij nooit doen. Vervolgens zakte hij met een 20-tal fouten voor het klassikale theorie examen. Hij wilde daarna een mondeling met een tolk. 3 dagen voor dat examen kende hij de betekenis van het bord B6 niet eens en 3 dagen laten slaagde hij met slechts 1 fout (zou B6 wel geweest zijn :lol: ). Maar tijdens de praktijkles wist hij nog steeds niet wat bord B6 inhield, of begreep niet dat als hij een uitrit verliet de van links komende bestuurders toch voorgingen enz.

pienterpookje schreef: Ik neem aan dat De Kieb lest in wat grotere steden, waar de niet stereo type Nederlanders ruimschoots vertegenwoordigt zijn.

Nee hoor ik geef les en ben gevestigd in een dorp. Een plattelandsgemeente. De grootste steden bij mij in de "buurt"zijn Breda, Rotterdam en Antwerpen die allen op 40 kilometer afstand liggen.

pienterpookje schreef:Het aankaarten bij het CBR? Dat is best lastig. Want zolang je geen harde bewijzen hebt, kan je niks. En kunnen zij ook niets.

Dat is ook mijn probleem. Daarom zou ik graag willen weten of de namen van de tolken geregistreerd worden. Kijk een praktijk examinator ziet ook wel of iemand over voldoende theoretische kennis beschikt. Dus die kan de verdenking misschien beamen. Maar ik begeef me op glad ijs.
De kieb
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor Rittenburg » 10 jun 2009, 21:18

Tja, ik heb het gevoel in dit beroep geacht te worden bij te dragen aan verkeersveiligheid. Dan kan ik dus niet accepteren dat iemand op valse gronden uiteindelijk een rijbewijs gaat bezitten. Dus voor mij is dit een duidelijke no-go. Ik vind dat een professionele opvatting. Overigens gebeurt het bij mij ook niet dat er een valse EV gehanteerd wordt. Ik werk daar niet aan mee en als ik er weet van heb gaat het allemaal niet door. Als de klant daar nijdig om is, dan is dat jammer en kost het misschien een klant. So be it.

Daarnaast zit ik qua aard zo in elkaar dat ik vind dat er een sterke vertrouwensband moet zijn tussen instructeur en leerling. Dat vertrouwen is door dergelijk handelen te sterk aangetast om door te kunnen gaan. Ik zou me daar niet lekker bij voelen en dan functioneer ik ook niet lekker, bied niet meer wat de klant van me mag verwachten en ook dat is iets wat voor mij een no-go is.

Maak je overigens geen zorgen. Vooralsnog heb ik klanten genoeg. ;-)
Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg

Ongelezen berichtdoor De kieb » 10 jun 2009, 21:47

Rittenburg schreef:Tja, ik heb het gevoel in dit beroep geacht te worden bij te dragen aan verkeersveiligheid. Dan kan ik dus niet accepteren dat iemand op valse gronden uiteindelijk een rijbewijs gaat bezitten. Dus voor mij is dit een duidelijke no-go. Ik vind dat een professionele opvatting. Overigens gebeurt het bij mij ook niet dat er een valse EV gehanteerd wordt. Ik werk daar niet aan mee en als ik er weet van heb gaat het allemaal niet door. Als de klant daar nijdig om is, dan is dat jammer en kost het misschien een klant. So be it.

Daarnaast zit ik qua aard zo in elkaar dat ik vind dat er een sterke vertrouwensband moet zijn tussen instructeur en leerling. Dat vertrouwen is door dergelijk handelen te sterk aangetast om door te kunnen gaan. Ik zou me daar niet lekker bij voelen en dan functioneer ik ook niet lekker, bied niet meer wat de klant van me mag verwachten en ook dat is iets wat voor mij een no-go is.

Maak je overigens geen zorgen. Vooralsnog heb ik klanten genoeg. ;-)

Helemaal met je eens hoor. Ik pik fraude ook niet en laat v.w.b. die EV de leerling nog steeds een papieren exemplaar tekenen dat ik in mijn administratie opsla. Ook ik hoef me over klanten geen zorgen te maken. Ik hanteer een wachtlijst en ben naarstig op zoek naar personeel. Maar ik ben van mening dat de gelegenheid de dief maakt. Het verhaal dat ik hierboven heb geschetst is niet de eerste keer dat ik zoiets mee gemaakt heb. Vorig jaar heb ik hetzelfde aan de hand gehad en deze leerling heb ik de deur gewezen. Ze is later (bij een gerenommeerde grote rijschool in de buurt) na 6 examens geslaagd. Ik weet van deze leerling dat het theorie examen gekocht is vandaar mijn vraag of het rijbewijs hierdoor ongeldig zou kunnen worden verklaard. (als er nog iets te bewijzen zou zijn)
De kieb
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor dew » 20 jun 2009, 13:21

He de Kieb, nieuwe ontwikkelingen, ben benieuwd
dew
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor De kieb » 22 jun 2009, 23:07

dew schreef:He de Kieb, nieuwe ontwikkelingen, ben benieuwd

Ja die zijn er maar weer geen om blij van te worden. Meneer heeft enige tijd geleden een auto aangeschaft en rijdt daar vrolijk mee rond. Ik probeer hem uit te leggen dat als er iets mis gaat hij zwaar de pineut is maar ja...... "er gaat niets mis" :( :( :(
De kieb
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor dew » 23 jun 2009, 09:01

De kieb schreef:

Ja die zijn er maar weer geen om blij van te worden. Meneer heeft enige tijd geleden een auto aangeschaft en rijdt daar vrolijk mee rond. Ik probeer hem uit te leggen dat als er iets mis gaat hij zwaar de pineut is maar ja...... "er gaat niets mis" :( :( :(

Ai....
Mmmm ik had ook ooit zo'n leerling; theorie wilde maar niet lukken ook niet dmv individueel theorie examen. Diegene reed ook al stiekem rond in een auto incl. vrouw en kind. Uiteindelijk is hij gestopt, kostte teveel geld en "zelf" rijden was gewoon makkelijker. Hij zal nu nog wel steeds stiekem rondrijden omdat er "niets" mis gaat.
Zijn beleving was altijd; ik kom toch naar de plek waar ik heen wil, ik rijd toch gewoon rond, wat doe je moeilijk. Tja.....Uitleggen had geen zin, hij luisterde gewoon weg niet.
dew
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor marjoleine » 23 jun 2009, 09:45

Dat is lastig zeg... Zo'n leerling.
Maarja, ik wil niet weten hoe hij het gaat uitleggen als hij een aanrijding veroorzaakt of iemand anders tegen hem aan rijd. Ze vragen dan ALTIJD om je papier. +dat je niet verzekerd bent. En dan heb je echt een probleem!
Auto rijden is zoveel meer dan instappen en weg rijden!
marjoleine
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor Bert(rijinstructeur) » 23 jun 2009, 12:28

De kieb schreef:

Meer dan goed waarschuwen kun je als rijinstructeur m.i. niet doen.
Bert(rijinstructeur)
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen berichtdoor yamal » 23 jun 2009, 15:19

Nou ja, het morele dilemma blijft in meerdere of mindere mate natuurlijk altijd, maar hier en nu onverzekerd en/of zonder rijbewijs rondrijden is voor de politie in ieder geval makkelijker te controleren. Nog steeds geen succesgarantie natuurlijk (iedereen die die uitzernding van Petere R de Vries heeft gezien weet wat ik bedoel), maar allicht meer kans dan dat verhaal rond fraude bij het theorie-examen.
bidden is aangeleerd, word geen naprater
yamal
Buiten bebouwde kom
Buiten bebouwde kom

Ongelezen berichtdoor De kieb » 05 aug 2009, 22:45

De leerling waar ik over schreef is inmiddels geslaagd. Ik heb het enige tijd geleden met een examinator over de mogelijke fraude van dit soort examens gehad. Vandaag vertelde deze examinator me dat ze de namen van de tolken gaan registreren en dat er opnames gaan worden gemaakt. Deze opnames laat men door CBR tolken terugluisteren en een frauderende tolk wordt direct op een zwarte lijst geplaatst. Ik vind dit een fantastische beslissing.
De kieb
Rij-instructeur

Volgende

Keer terug naar Het CBR.