Verander lettergrootte

problemen met de EMA, gedupeerd door het CBR.

Je mening over het CBR, de RIS, de veranderingen van het CBR.

Re: problemen met de EMA, gedupeerd door het CBR.

Ongelezen berichtdoor Edgar » 19 nov 2010, 12:13

Ik zie niet in wat het feit of de cursus wel of niet commercieel is te maken heeft met de feitelijke vraagstelling, zijn er vastgelegde protocollen waarop een EMA instructeur iemand weg mag sturen of gaat dat op eigen inzicht?

Ik kan me vergissen maar ging het daar niet over? Dat iemand de moeite neemt om zich hier uit te leven als tegenstander van het commerciële aspect van een EMA prima, maar heeft inhoudelijk niets meer met deze discussie te maken. Het is eigenlijk al triest zat dat er überhaupt een EMA nodig is/kan bestaan/bestaansrecht heeft. Of dat nu wel of niet commercieel is doet daar niets aan af. Gelukkig zijn we het in ieder geval eens dat alcohol en verkeer geen goede combinatie is ;-) .

Maar de hamvraag blijft staan, zijn er protocollen over toegangsweigering voor docenten van een EMA ?
Everything is conditional, you just can't always anticipate on the conditions.
stomme vragen bestaan niet, stomme mensen wel.
Edgar
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Advertentie

g

Ongelezen berichtdoor holyoak » 21 nov 2010, 00:19

Oké, terug naar de inhoud.

Yep, niet meewerken is voldoende om weggestuurd te worden.

Een uitnodiging vindt plaats obv de art. 130, 131 en 132 van het WVW 1994 en art 132 Reglement Rijbewijzen.

De EMA valt onder de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid. (RMRG)

Artikel 9 RMRG zegt het volgende:
Gedrag tijdens de Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer
Betrokkene verleent onder meer niet de vereiste medewerking aan de educatieve maatregel indien hij:
a. onder invloed van alcohol of andere drogerende stoffen op de desbetreffende cursus verschijnt;
b. demonstratief niet aan de cursus deelneemt;
c. zich tijdens de cursus agressief gedraagt, of
d. tijdens de cursus op andere wijze het groepsproces verstoort.

De docenten die deze cursussen verzorgen in opdracht van het CBR hebben ervaring in de verslavingszorg (alcohol/drugs) en zijn dus echt wel wat gewend.

Wat een hoop mensen vergeten is dat een rijbewijs simpelweg een vergunning is tot het besturen van een motorvoertuig en dat vergunningen ook weer ingetrokken kunnen worden als er niet meer aan de voorwaarden wordt voldaan.

Ik persoonlijk kan me iig niet voorstellen dat ik al teveel praatjes zou hebben nadat ik een EMA opgelegd had gekregen. Het betekent simpelweg dat je met minimaal 2x de toegestane hoeveelheid alcohol in je bloed achter het stuur hebt gezeten of niet voor de eerste keer gepakt wordt.
Een situatie waar ik me, in beide gevallen, kapot voor zou schamen.
holyoak
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen berichtdoor Instructeur 2 » 21 nov 2010, 12:03

@ Holyoak

Gelukkig schaamt het grootste deel van de rijbewijsbezitters zich nog wel voor een "misstap". Maar er komen er wel steeds meer die lak aan alles en iedereen hebben.
Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor Steengoed » 21 nov 2010, 12:55

Een leerling van mij is onlangs gesnapt, joyriding met 1.25 promille.
Hij mag "gewoon" lessen en afrijden tot het moment dat de rechter uitspraak doet en hem eventueel een rijontzegging oplegt, maar jullie snappen dat ik deze knaap niet meer in de auto wil hebben.

Ik hoop van harte dat hij een EMA opgelegd krijgt......
Wat ik niet begrijp is, het CBR staat toch voor verkeersveiligheid maar zij zijn degenen die tegen hem gezegd hebben dat hij "gewoon" mag afrijden en dat hij zich maar bij zijn rijschool moest melden... en dat hij op de EV bij de vraag over drankmisbruik "NEE" in kon vullen omdat er in hun systeem niks bekend is.
Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen berichtdoor holyoak » 21 nov 2010, 21:20

Het "probleem" is dat hij nog geen rijbewijs heeft en de rechter nog geen uitspraak heeft gedaan.
Formeel is er dus nog niets bekend.
Het systeem valt of staat met de "bij maatregel van bestuur aangewezen personen", als zij geen melding doen bij het CBR dan houd het op.

Op de EV gaat om "afhankelijk zijn van...."
Ben je een keer gepakt met drank op dan hoeft er dus geen sprake te zijn van "afhankelijkheid".

Het zou mooi zijn als de rechter de uitspraak kon doen dat hij het rijbewijs de komende twee jaar niet mag halen.
holyoak
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen berichtdoor Steengoed » 22 nov 2010, 07:58

[quote="holyoak"]Op de EV gaat om "afhankelijk zijn van...."".quote]

Dat is denk ik maar net hoe je het uitlegt. Ik zie dat "afhankelijk zijn" niet staan.
Bij een leerling die ik al eens geweigerd heb omdat hij met een zatte kop wou gaan lessen in combinatie met opgepakt worden met 1.25 promille aan het joyrijden....neigt bij mij toch echt naar een "JA".

Wat ik als een "probleem" ervaar is dat zowel de leerling als ik een klantvriendelijk antwoord van het CBR krijgen. Daar worden deze telefonisten schijnbaar op getraind. Dat deze antwoorden niet met elkaar stroken daar wordt niet bij stilgestaan.
Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen berichtdoor geelhoed » 22 nov 2010, 12:15

Steengoed schreef:Ik hoop van harte dat hij een EMA opgelegd krijgt......

Dat kan niet. Het CBR heeft nog niks over hem te zeggen.
geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor Steengoed » 22 nov 2010, 14:12

geelhoed schreef:
Steengoed schreef:Ik hoop van harte dat hij een EMA opgelegd krijgt......

Dat kan niet. Het CBR heeft nog niks over hem te zeggen.

Hoezo kan niet, de rechter kan hem dat toch opleggen?
Ik heb nergens gezegd dat het CBR dat moet doen.....
als ik die indruk gewekt heb dan is dat niet de bedoeling geweest.
Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen berichtdoor geelhoed » 22 nov 2010, 14:18

Steengoed schreef:

De rechter heeft niets te zeggen over het bestuurlijke traject van het CBR. Dat is onafhankelijk van het strafrechtelijke proces. Omdat je leerling nog geen rijbewijs heeft kan hij ook geen EMA krijgen. Een EMA is er immers om je rijbewijs te mogen behouden.
geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor Steengoed » 22 nov 2010, 15:01

geelhoed schreef:
Steengoed schreef:

De rechter heeft niets te zeggen over het bestuurlijke traject van het CBR. Dat is onafhankelijk van het strafrechtelijke proces. Omdat je leerling nog geen rijbewijs heeft kan hij ook geen EMA krijgen. Een EMA is er immers om je rijbewijs te mogen behouden.

Hoi Geelhoed,

bedankt voor de info. Dit is nieuw voor mij.
Maar wat gebeurt er als hij zijn rijbewijs haalt voordat hij voor moet komen?
Kan hij hem dan alsnog krijgen, of wordt er gekeken naar het moment van...?
Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen berichtdoor geelhoed » 22 nov 2010, 15:15

Goeie.

Weet ik niet. Er kan een melding naar het CBR gedaan zijn natuurlijk, en die kunnen het halen van het rijbewijs verhinderen of misschien na het halen alsnog een EMA opleggen. Maar ik betwijfel of ze zover gaan.
Ook na zijn veroordeling trouwens.
geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor holyoak » 22 nov 2010, 22:00

Steengoed schreef:
holyoak schreef:Op de EV gaat om "afhankelijk zijn van...."".quote]

Dat is denk ik maar net hoe je het uitlegt. Ik zie dat "afhankelijk zijn" niet staan.
Bij een leerling die ik al eens geweigerd heb omdat hij met een zatte kop wou gaan lessen in combinatie met opgepakt worden met 1.25 promille aan het joyrijden....neigt bij mij toch echt naar een "JA".

Wat ik als een "probleem" ervaar is dat zowel de leerling als ik een klantvriendelijk antwoord van het CBR krijgen. Daar worden deze telefonisten schijnbaar op getraind. Dat deze antwoorden niet met elkaar stroken daar wordt niet bij stilgestaan.

Het gaat om vraag 4;

"Bent u afhankelijk van het gebruik van alcohol, drugs of overmatig gebruik van geneesmiddelen, dan wel daarvoor onder behandeling of de laatste 5 jaren daarvoor onder behandeling geweest ?"

Als hij ook al eens onder invloed voor zijn rijles is verschenen kun je het wel een trend noemen en heeft hij een duidelijk gebrek aan (verkeers) inzicht.

Probleem blijft dat hij (nog) geen rijbewijs heeft.
Ik weet wel dat er in het verleden (on)voorwaardelijke ontzeggingen zijn opgelegd terwijl het rijbewijs nog gehaald moest worden.

De ellende is dat je er nu wetenschap van hebt en gezien je ervaringen met hem er donder op kunt zeggen dat je 'm vroeg of laat in de krant tegenkomt.
holyoak
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen berichtdoor De kieb » 23 nov 2010, 00:12

En volgens de Telegraaf van vandaag weer 1 voor de cursus:
Stomdronken vrouw van weg gehaald
HARDERWIJK - Een 40-jarige inwoonster van Harderwijk is betrapt op het rijden onder invloed. Ze had maar liefst meer dan zes keer de maximum toegestane hoeveelheid alcohol gedronken.

Een automobilist meldde dat hij in Harderwijk achter een auto reed waarvan de bestuurder vermoedelijk dronken was. Andere weggebruikers hadden de auto daarvoor maar ternauwernood kunnen ontwijken. Toen agenten de automobiliste aanhielden kwam hen bij het openen van het portier een alcoholwalm tegemoet.
De blaastest wees een promillage uit van 3, waar 0,5 de grens is. De vrouw kon haar rijbewijs inleveren en krijgt een proces-verbaal, schrijft de Stentor.
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.
De kieb
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor geelhoed » 23 nov 2010, 07:32

Nee, ook dat wordt geen cursus. -
geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor Steengoed » 23 nov 2010, 12:38

geelhoed schreef:Nee, ook dat wordt geen cursus. -

Verklaar u nader mtgreen
Is 3 promille te hoog voor een cursus?
Steengoed
Autoweg
Autoweg

VorigeVolgende

Keer terug naar Het CBR.