A A A
verkeersborden header TheorieCursus.nl

Slecht wegdek.

Dit bord is geplaatst om een slecht wegdek aan te geven. De plaatsing van dit bord is eigenlijk alleen aanvaardbaar gedurende een korte periode. Het is namelijk vanzelfsprekend dat het wegdek zo spoedig mogelijk dient te worden verbeterd, zodat de plaatsing van het bord overbodig wordt. Dit is echter vaak niet het geval. Er zijn wegen, waar al vele jaren achter elkaar wordt gewaarschuwd voor een slecht wegdek.

Door middel van een onderbord kan aangegeven over welke lengte er sprake is van een slecht wegdek.
Het bord wordt niet gebruikt om te waarschuwen voor spoorvorming. Bij spoorvorming wordt bord J37 gebruikt in combinatie met een onderbord waarop de tekst "spoorvorming" staat vermeld.

Kijk ver vooruit en scan het wegdek. Hierdoor ben je in staat om tijdig bij te sturen om eventuele kuilen, hobbels en bobbels in het wegdek. Hierdoor blijf je toch een redelijk rechte rijlijn aanhouden.

Verkeersinzichtelijk:

Hou het stuur met beide handen vast.

Let op gaten in het wegdek.

Let op gladde gedeelten van het wegdek.

Let op spoorvorming. Spoorvorming wordt aangegeven door middel van bord j37, echter kan er ook soprake van spoorvorming zijn als dit bord is geplaatst. Bij een nat wegdek is er dan een verhoogde kans op aquaplaning.

Let op de stabiliteit van het voertuig.

Let op afgevallen en afvallende lading.

Let op uitwijkend verkeer dat gaten en dergelijke tracht te ontwijken.

Er kunnen kuilen in de weg zitten waar water in kan staan. Door het water is niet te zien hoe diep de kuilen zijn.

Let goed op fietsers en bromfietsers die slechte plekken in het wegdek ontwijken.