A A A
verkeersborden header TheorieCursus.nl

A4, adviessnelheid.

A4Dit bord wordt geplaatst waar de overheid het verstandiger vindt dat er wat langzamer gereden word. Dat is meestal bij gevaarlijke bochten en andere gevaarlijke situaties.

Let hierbij wel op het feit dat het een adviessnelheid is, je mag wel sneller rijden dan wordt geadviseerd, maar denk er wel aan dat deze borden er niet voor niets staan.
Nu kun je jezelf dan ook afvragen waarom plaatst de overheid dan deze borden. Als het niet veilig gevonden wordt om hier sneller te rijden dan kunnen ze ook gewoon een bord met een maximum snelheid neerzetten. Vroeger deed men dat ook, de overheid had regels en daar moest je je gewoon aan houden. Tegenwoordig willen ze een gedeelte van de verantwoordelijkheid bij de bestuurders zelf neerleggen.

A4Bestuurders die ter plaatse goed bekend zijn, rijden hier vaak veel sneller dan geadviseerd wordt.
Bestuurders van vrachtauto's en autobussen rijden hier vaak nog langzamer dan de geadviseerde snelheid.
Er kunnen grote verschillen zijn in de door de verschillende bestuurders gereden snelheid.

Hou ook achterliggers goed in de gaten. Gehaaste, plaatselijk bekende bestuurders willen nog wel eens inhalen.
Dit bord wordt slechts toegepast als de adviessnelheid minstens 20 kilometer per uur lager ligt dan de toegestane maximumsnelheid.

Toepassing heeft plaats indien uit het oogpunt van de bestuurder niet duidelijk en overzienbaar is dat het beter is snelheid te minderen.

Indien mogelijk wordt het bord gecombineerd met een bord dat de aard van het gevaar aanduidt.
Dit is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld bij negatieve wegverkanting.