A A A
auto, theorie, weg-en-weer header TheorieCursus.nl

Regen.

Het valt niet te ontkennen dat het in Nederland vaak regent. Tijdens de ochtend en avondspits is het dan meestal meteen drukker dan normaal op de weg. Er vinden meer aanrijdingen plats dan normaal. Beide zijn het gevolg van niet aangepast rijden.

Regen na een lange periode van droog weer
Wanneer het na een lange periode van droog weer begint te regenen kan er op het wegdek een zeer dunne vloeibare film ontstaan. Die vloeistof is een mengsel van stofdeeltjes, olie en water en vormt een taaie slijmerige laag die pas verdwijnt als het hard regent.
Veel bestuurders onderschatten het gevaar van de eerste neerslag na een lange droge periode. Als de regen met bakken naar beneden komt, dan wordt de vuiligheid sneller weggespoeld en zijn de problemen minder.

Aquaplaning,
is een verschijnsel dat optreedt als het profiel van de banden het water niet meer kan afvoeren.
Je rijdt dan niet meer op het wegdek, maar als het ware op een waterfilm.
De kans op aquaplaning wordt vergroot door spoorvorming, weinig profiel op de banden, een licht voertuig, (te) brede banden, snelheid en vooral door combinaties van deze factoren.
Krijg je te maken met aquaplaning staat je het volgende te doen:

  • Niet remmen. Remmen kan slippen tot gevolg hebben;
  • Gas rustig, met beleid, los laten;
  • Blijf kijken en sturen in de richting waar je heen wilt! Vooral niet in de richting waar je heengaat!