Verander lettergrootte

HELP een automaat !

Hier kunnen gasten hun vraag stellen over allerlei zaken die betrekking hebben op het verkeer of de verkeerstheorie

Re: HELP een automaat !

Nieuw berichtdoor marjoleine » 05 jun 2008, 16:08

Pa zegt ook al jaren dat de volgende wagen een automaat word. Ik zou dat toch niet leuk vinden :( . Vind dat schakelen juist leuk! :D Aan de andere kant kan ik het wel begrijpen als je zoveel in de file staat enzo. Dat is bijna niet te doen. Maar nu heeft hij toch een huurwagen... :roll:
Auto rijden is zoveel meer dan instappen en weg rijden!

2006: Begonnen met lessen en Theoriecertificaat behaald.
2007: 4x gezakt en theorie verlopen om het vervolgens weer te behalen.
2008: 1x gezakt en GESLAAGD op dinsdag 6 mei 2008!
marjoleine
Circuit
Circuit

Advertentie

g

Nieuw berichtdoor pienterpookje » 07 jun 2008, 15:54

En wat denk je van een semi-automaat? Deze maken flink hun opmars. Smart is een semi-automaat maar daar schijnen nogal wat haken en ogen aan te zitten.

Ik vind schakelen ook leuk, maar een automaat neemt wle heel wat denkwerk weg e.d.
En één geluid breekt plots de stilte,
Het komt uit de lucht en botst tegen torens en muren
't is een man aan de beiaard
En hij lijkt wel gek,
Hij speelt een lied dat wel uren mag duren...
pienterpookje
Circuit
Circuit

Nieuw berichtdoor duikgek89 » 14 jun 2008, 15:44

Semi automaat is een mooie tussenoplossing wat mij betreft.
Gewone automaat is heel relaxed, maar je mist een stukje controle als je aan het klimmen of afdalen bent. (Oke, oke niet iedereen zoekt steile off-road paden op in de middle of nowhere in Kazachstan :oops:, maar dan heb je wel voordeel van een handgeschakelde bak)

Echter, als je in druk verkeer rijd is een automaat makkelijker. In Almaty (Alma-ata) is een automaat gebruikelijk. Het verkeer daar rijd idioot en het is druk. Bij veel stoplichten sta je dus stil, vervolgens peer je volgens goed gebruik volgas weg om dan weer vol in de rem te vliegen voor het volgende stoplicht. Dan moet je dus rap schakelen van 1 -> 2 -> 3 -> 4 en weer stoppen... En als je dat niet doet vliegt iedereen er omheen en kom je nergens...

Daar is een semi automaat redelijk fijn, en ik denk dat dat in Nederland ook is. Je kunt met de hand schakelen als het nodig is en anders lekker in standje automaat. Moet ik wel bij zeggen dat we daar momenten gehad hebben waarbij we zoiets hadden van hmm doe nu toch maar een handbak en een flinke diesel, maar semi automaat is alvast wel een stuk beter als automaat.
Rijden is alleen moeilijk als je het jezelf moeilijk maakt.
duikgek89
30 Km zone
30 Km zone

Nieuw berichtdoor Verkeersschool CLARIEN vo » 14 jun 2008, 16:10

Schakelen leuk?

Schakelen is uit "nood geboren". Televisies hebben tegenwoordig afstandsbediening. we hoeven niet meer handmatig te zoeken naar Nederland 1 of 2.
De choke in de auto is vervangen voor een automatische choke, ruitenwissers hoeven we niet meer met de hand te bedienen. Airco is gemeengoed maar dat schakelen hé.....

Wist je dat veel politie-auto's ook gewoon automaat zijn? Ook vrachtauto's worden er mee uitgerust.

Ford heeft nu een leuke aanbbieding. De Fusion met gratis automaat!!!

"Kilometervreters" kiezen voor een automaat, en terecht!! Schakelen is zo ouderwets....

Marcel
Een goede rij-opleiding kost geld, een slechte kost meer!!

De instructeur bepaalt de kwaliteit, de leerling de snelheid van de rij-opleiding!!

Nog maar één dag....
(en dan is het morgen)

Let's Hyve:

www.krachtiguitdejaren80.hyves.nl
Verkeersschool CLARIEN vo
Circuit
Circuit

Nieuw berichtdoor Vroem » 29 jun 2008, 21:38

Hoi Zonnig!

Ik ben nu wel benieuwd hoe het verder is gegaan. Ben je in de schakelauto verder gaan lessen of in een automaat?

Ik ben zelf begonnen met lessen in een schakelauto. Bij toeval moest ik een keer in een automaat lessen (schakelauto had schade en was bij de garage, ik kreeg de les gratis) en er ging een wereld voor me open!!! Ik ben zelf erg druk omdat ik heel veel indrukken op doe, met van alles tegelijk bezig ben. Ook nog schakelen erbij is teveel. Ik ben dan zo met schakelen bezig dat ik niet meer goed op het verkeer kan letten. Echt superstuntelig ben ik dan. Ik ben allesbehalve dom, ben slim en juist TE leergierig (wil teveel in een keer leren).

Automaat rijden is echt zo'n uitkomst. Ik was eerst ook bang dat het suf zou zijn of dat ik gefaald had. Maar m'n rijinstructeur zei dat dat helemaal niet zo is. In Amerika rijden ze allemaal automaat, bussen zijn allemaal automaten. En er zijn steeds meer jongeren die bij voorbaat vragen om rijles in een automaat. Waarom? Omdat het gewoon super is! Waarom moeilijk doen met schakelen als je ook gewoon gelijk je voet op het gas of de rem kan zetten en je niet aan schakelen of koppelingwerk hoeft te denken. Er schijnen ook steeds meer auto's te komen in automaatuitvoering (en ga maar 's checken op een occassionsite, genoeg automaten te vinden in allerlei soorten en maten!).

Veel succes!

Vroem
Vroem
Stapvoets
Stapvoets

Nieuw berichtdoor Adriaan » 29 jun 2008, 22:43

Ik ben dus onlangs begonnen met het rijden in de twee auto's van m'n ouders. De ene is een schakel waar de ander een automaat is. En na enige ervaring opdoen inmiddels kom ik tot de conclusie dat ik eigenlijk niet zou kunnen kiezen. :-p

Aan de ene kant is het gewoon eenvoud, gemak en rust om met een automaat te rijden, vooral in dingen zoals file of andere plekken waar je wel eens met de koppeling moet spelen. Je zet hem op Drive en het is gaan. Hij rijdt wel inderdaad weg zodra je de rem loslaat, maar dit vind ik des te makkelijker. Het zou wel heel knap zijn wil je nu de hellingproef niet kunnen halen.

En aan de andere kant vind ik schakelen in sommige situaties wel fijner. Je bent wat meer met de auto zelf bezig en je hebt het gevoel alsof je meer controle kunt uitoefenen. Ook kan schakelen ietwat zuiniger zijn dan een automaat, in hoeverre dit doorslaggevend is weet ik niet echt.

Ik vind het eigenlijk een vrij persoonlijke keuze, eentje die voor mij niet veel uit zou maken.

Dat de meeste auto's toch nog schakel zijn is wel een beetje vreemd maar ik kan goed begrijpen dat sommige mensen dit toch prefereren.
Theorie: 15 november 2007 - 0 fout.

Praktijk: 16 Juni examen - geslaagd.
Adriaan
Buiten bebouwde kom
Buiten bebouwde kom

Re: HELP een automaat ! / ongepast gedrag instructeur

Nieuw berichtdoor Zonnig » 11 aug 2008, 13:51

Dag allemaal,

Nu had ik net een heel stuk geschreven omtrent lessen in een automaat en nu blijk ik weer veel pech te hebben. Nu had ik uiteindelijk gekozen voor het rijden in een automaat van een bekende rijschool in Groningen en nu blijk ik in een auto te zitten bij een instructeur die niet ophoud met ongewenste opmerkingen. Hij heeft het gehad over mijn decolete, over dat ik zeker veel ga sauna-en tijdens de vakantie, dat er veel mooie mannen in de sauna rond lopen en hij heeft gehad over mijn uiterlijk en dat zijn vrouw zich wel afvroeg waar hij was met een heel verhaal over dat zijn vrouw wel zal denken dat hij bij mij thuis zal zijn. In die weken ervoor had hij het ook al twee keer over vrouwen en over mijn uiterlijk. Die man zit volgens mij ergens rond de 55-58 etc. Ik word er onpasselijk van en ik voel mij vies bij die man, althans de laatste keer dat ik er de deur uitliep. Ook gaf ik tijdens mijn laatste les aan dat ik deze week niet zal kunnen vanwege mijn vakantie. Hij gaf aan dat hij mij toch zal noteren voor die dag. Ik liet mij bijna overdonderen, maat toch hield ik voet bij stuk.

Naar aanleiding van bovenstaande vind ik het helemaal ongelooflijk, dat hij dat zegt op het moment dat ik geemotioneerd ben, omdat echt alles fout ging tijdens het rijden. Ik kon dus niet goed reageren.

Zo dadelijk ga ik bellen met de rijschool, omdat ik nu echt met een dilemma zit. Hoe kom ik nu aan een instructeur voor een automaat ? Ik zal niet teveel in detail treden bij de rijschool, want misschien is dit niet zo netjes, maar ik ga ze de vraag wel voorleggen, immers door het gedrag van mijn instructeur, heb ik nu geen instructeur meer. Om mij toch te helpen, vraag ik ze om een alternatieve rijschool. Ben benieuwd. Misschien moet ik daar toch een klacht neerleggen ? In ieder geval bel ik die instructeur zelf wel even, want nu ben ik wel sterk genoeg.

Wat vinden jullie van dit verhaal ? Wat zouden jullie doen ? Hebben jullie misschien een goede rijschool voor mij in gedachten ?

Alvast bedankt !
Zonnig
Erf
Erf

Nieuw berichtdoor miriamasd » 11 aug 2008, 14:48

Ik kan je hier eigenlijk maar 1 tip op geven

Stoppen bij deze meneer!!
Als jij je door als zijn opmerkingen niet kan concentreren,en hij je op de zenuwe werkt zal het nooit goed gaan!!

Ik vind trouwens wel dat je dit hele verhaal aan de rijschool moet vertellen,ik vind dat hun behoren te weten wat voor personeel ze rond hebben rijden,wellicht doet hij dit wel veel vaker en durft niemand er iets van te zeggen,dan kan hij dus eindeloos zijn gang blijven gaan!!

heb je het eigenlijk wel eens tegen hem zelf gezegd dat je zijn opmerkingen over je uiterlijk niet op zijn plaats vind,en dat je er eigenlijk niet van gedient bent??

Jij betaald genoeg geld voor je lessen,daarbij moet jij je op je gemak voelen hoor,gewoon open en eerlijk zijn!!

Succes ermee
Rij nooit harder dan je bescherm engeltje kan vliegen!!

5 augustus 2008 3e examen GESLAAGD!!
miriamasd
Circuit
Circuit

Nieuw berichtdoor marjoleine » 11 aug 2008, 15:57

Ben het met Miriam eens... Stoppen! En dit zeker aan de rijschool door geven anders gaat hij gewoon door! :?
Auto rijden is zoveel meer dan instappen en weg rijden!

2006: Begonnen met lessen en Theoriecertificaat behaald.
2007: 4x gezakt en theorie verlopen om het vervolgens weer te behalen.
2008: 1x gezakt en GESLAAGD op dinsdag 6 mei 2008!
marjoleine
Circuit
Circuit

Nieuw berichtdoor Verkeersschool CLARIEN vo » 11 aug 2008, 18:20

Inderdaad, er is maar één remedie. Stoppen bij deze instructeur.

Daarnaast moet je het zeker melden bij de rijschool. De rijschool kan er wat mee doen als er klachten binnenkomen.

Ik geef wel automaatrijles maar dat is in Friesland.... :-)

Marcel

De instructeur bepaalt de kwaliteit, de leerling de snelheid van de rij-opleiding!!

Nog maar één dag....
(en dan is het morgen)

Let's Hyve:

Circuit
Circuit

Nieuw berichtdoor miranda » 11 aug 2008, 20:15

Verkeersschool CLARIEN vo schreef:Schakelen leuk?

Schakelen is uit "nood geboren". Televisies hebben tegenwoordig afstandsbediening. we hoeven niet meer handmatig te zoeken naar Nederland 1 of 2.
De choke in de auto is vervangen voor een automatische choke, ruitenwissers hoeven we niet meer met de hand te bedienen. Airco is gemeengoed maar dat schakelen hé.....

Wist je dat veel politie-auto's ook gewoon automaat zijn? Ook vrachtauto's worden er mee uitgerust.

Ford heeft nu een leuke aanbbieding. De Fusion met gratis automaat!!!

"Kilometervreters" kiezen voor een automaat, en terecht!! Schakelen is zo ouderwets....

Marcel

Ik heb altijd geroepen, als ik mijn rijbewijs heb, wil ik een automaat!!!
Totdat ik voor een auto ging kijken, tweedehands aanbod is minimaal of met heel veel km op de teller.
Dus toen heb ik toch maar voor een schakelauto gekozen.
in april 2005: 1e rijles
in juni 2006: theorie gehaald
In januari, maart, mei en augustus 2007: 4 keer gezakt
in mei 2007: theorie opnieuw gehaald
in januari 2008: BNOR examen en GESLAAGD
miranda
Circuit
Circuit

Nieuw berichtdoor Zonnig » 12 aug 2008, 15:35

Dag allemaal,

Gisteren heb ik contact opgenomen met de rijschool en ik kreeg gelijk de eigenaar aan de telefoon. Toevallig want die had ik ook nodig.

Ik wilde het aanvankelijk in het kort uitleggen, maar uiteindelijk kwam mijn hele verhaal er toch uit. De eigenaar was erg blij met mijn telefoontje.

Hij gaf nog wel aan dat hij natuurlijk niet wist hoe de sfeer in de auto was, maar toen ik uitlegde dat ik van nature gewoon vriendelijk ben ( kennelijk kunnen bepaalde categorien mannen niet tegen vriendelijkheid en interpreteren ze vriendelijkheid anders ) en dat ik reeds eerder op een aardige manier aangaf dat ik er geen zin in had, reageerde hij toch wel afkeurend op de situatie. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat ik dit uit moet leggen, want ik zie er zeer netjes uit en ik ben absoluut niet ordinair. Ik denk dat die instructeur misbruik heeft gemaakt van de situatie. Ik kom soms, vooral tijdens het autorijden, onzeker over en zie hier het resultaat. Overigens negeerde ik die instructeur regelmatig, want hij luisterde nooit als ik wat vroeg en ik kwam dus nooit door die man heen. Ik praatte tegen een betonnen muur. Hij was zelf alleen maar aan het woord. Geen mens die er doorheen komt. ?;b

Ik heb zelf aangegeven dat ik de instructeur zal bellen, maar ik heb aan de eigenaar van de rijschool wel doorgegeven dat ik nu dus zonder automaatinstructeur zit en dat ik dus wel met een dilemma zit dankzij deze meneer. De eigenaar gaat nu zelf even bellen naar twee rijscholen die mogelijkerwijs nog in een automaat les geven. ?;w

Ik baal er wel weer van, want het schiet niet op. Het voelt ook als een afgang dat het bij mij zo lang duurt. Wordt er wel moe van zo.

Hebben jullie ook tips hoe je toch wat meer rust kunt creeren tijdens het rijden ? Het wordt zo echt een obsessie. :(

Alvast bedankt.
Zonnig
Erf
Erf

Nieuw berichtdoor dew » 12 aug 2008, 15:53

Poeh he...vind dat je nog netjes bent gebleven. Ik zou mijn centjes terug hebben geeisd en per direct opstappen!
Betonnen muur, niet naar je luisteren een vreemde instructeur; eng van te worden natuurlijk zit er dan geen rust in de auto. Je moet constant op je hoede zijn. Zou absoluut niet met die instructeur meer willen spreken, en zoek het aub niet bij jezelf he....er zijn gewoonweg gedragsregels en daar dien je je aan te houden!

De enige manier om die rust weer te verkrijgen is te vertrekken, een andere rijschool uit te kiezen en weer opnieuw te beginnen. Heb je al op rijschool gegevens gekeken voor rijscholen met automaat? Vind het niet normaal.

Zit je niet zover van Marcel af in Friesland bv?
dew
Circuit
Circuit

Nieuw berichtdoor Verkeersschool CLARIEN vo » 12 aug 2008, 17:26

dew schreef:Zit je niet zover van Marcel af in Friesland bv?

Misschien ben ik ook wel "vreemd" :-).

OK, maar zeker niet op die manier!!!

Marcel

Nog maar één dag....
(en dan is het morgen)

Let's Hyve:

Circuit
Circuit

Nieuw berichtdoor Zonnig » 12 aug 2008, 21:59

Nou, vandaag heb ik meneer gebeld !!!!! Hij heeft mij aan de telefoon alleen maar uitgelachen en de opmerking gemaakt : ' is dat zo ? '.

Ik kon mijn verhaal niet eens afmaken en mijn laatste zin moest ik gewoon afbreken omdat hij maar door bleef lachen. ?;j

Als iemand zo'n klacht over mij zal hebben, dan zal ik enorm schrikken en gelijk alles weerleggen, maar deze meneer kan alleen maar lachen. Z'n vrouw zat er zeker bij, denk ik aan de ene kant, maar aan de andere kant denk ik : het past bij die man, want tot op heden gedraagt hij zich allesbehalve professioneel. ?;f Trouwens uitlachen deden wij op de lagere school.

Inmiddels heb ik geen idee hoe ik aan een nieuwe instructeur voor automaten in de regio Groningen moet komen.

Ik heb toch nog een mail gestuurd naar de eigenaar van de autorijschool, om het toch te laten weten hoe het is gegaan. Hij zal wel niet blij zijn, maar aan de andere kant weet je toch niet hoe hij werkelijk denkt en of hij mij werkelijk serieus neemt.

Een van de redenen waarom het volgens mij bij mij niet zo opschiet met lessen, is dat ik alles in een keer goed wil doen en dat ik niet genoeg vooruitkijk. ?;l

Komt het ooit nog goed ?.....................het wordt vervolgd in deel ....... van ' HELP een Automaat ! ' hahaha.
Zonnig
Erf
Erf

VorigeVolgende

Keer terug naar Stel je vraag als gast