Verander lettergrootte

Tips voor garagebox - handelingsanalyse

Wil je de opleiding volgen, volg je de opleiding al?

Tips voor garagebox - handelingsanalyse

Ongelezen berichtdoor vincienso » 05 jan 2006, 16:57

Volgende week donderdag heb ik examen 1C waarbij ik zelf moet rijden. Er is alleen één ding dat maar niet wil lukken, en dat is de bijzondere verrichting om een garagebox in te rijden. Heeft iemand daar nog goede tips voor hoe dat volgens examennormen goed gaat, bijvoorbeeld richtpunten?

Het lukt me wel om een garage in te rijden, maar niet zoals het hoort volgens de handelingsanalyse..... ?;e
vincienso
Autosnelweg
Autosnelweg

Advertentie

g

Ongelezen berichtdoor instructeurtje » 05 jan 2006, 20:01

volgens mij was het zo dat je moet wachten tot je de deurpost in je achterzijruit ziet, en dan gaan insturen. maar helemaal zeker weten doe ik dat niet, mar er staat me iets van bij dat het zo ging.
succes in elk geval!
instructeurtje
60 Km zone
60 Km zone

Ongelezen berichtdoor Pianoman » 06 jan 2006, 13:25

Heeft je docent geen tips voor je?? :oops:

Lijkt me toch normaal dat die DE aangewezen persoon hier voor is en anders zou ik toch eens even na gaan denken over de kwaliteit van de opleiding.

Of je moet deel 1 natuurlijk zelf doen, dan is het een ander verhaal.
Deel 1c oefenen via internet is ook geen doen, he! :lol:

Pianoman
Greetzz, Pianoman
Pianoman
Buiten bebouwde kom
Buiten bebouwde kom

Ongelezen berichtdoor De kieb » 06 jan 2006, 17:35

Pianoman schreef:Heeft je docent geen tips voor je?? :oops:

Lijkt me toch normaal dat die DE aangewezen persoon hier voor is en anders zou ik toch eens even na gaan denken over de kwaliteit van de opleiding.

Pianoman

Deel 1 C wordt natuurlijk ook bij de interactieve opleiding gewoon in de praktijk aangeleerd. Maar als jouw opleiding zoveel beter geweest is dan die van al die anderen zul jij wel een paar geweldige tips voor de vragensteller hebben. Of blijf het ook hier weer bij louter commentaar? :)
De kieb
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor CHANTAL* » 06 jan 2006, 18:05

toen ik deel 1c had met achetruit garage moest ie zo:
1= +-1meter tussen de trottoirrand en 7 meter voorbij de garage
2=Kijken hele rondje
3=recht achteruit rijden zoals geleerd
4=kijken
5=insturen naar rechts vlot als de 1e deurstijl van de garage verschijnt in de zijruit van het achterportier.
6=kijken
7=terug sturen als de auto bijna recht staat

zo deed ik hem hoop dat je er wat aan hebt!!!
susses met je examen.
groeten chantal ?;l
CHANTAL*

Ongelezen berichtdoor vincienso » 06 jan 2006, 18:31

De kieb schreef:
Pianoman schreef:Heeft je docent geen tips voor je?? :oops:

Pianoman

Deel 1 C wordt natuurlijk ook bij de interactieve opleiding gewoon in de praktijk aangeleerd. Maar als jouw opleiding zoveel beter geweest is dan die van al die anderen zul jij wel een paar geweldige tips voor de vragensteller hebben. Of blijf het ook hier weer bij louter commentaar? :)

Thx de kieb. Je neemt me de woorden uit de mond. Wellicht speelt de pianoman binnenkort een toontje lager:badgrin::badgrin:

We krijgen best een goede docent hoor. De andere verrichtingen had ze heel goed gedoceerd. De instructrice heeft wel een aantal manieren waarop ze het zelf kan en het ook uitlegt zoals zij het doet, maar die willen gewoon niet lukken. Misschien dat ik gewoon niet kan rijden (maar iedereen denkt toch het tegendeel van zichzelf), maar voordat ik daarin wil gaan geloven zal ik eens het advies van de medeforumleden uitproberen.
vincienso
Autosnelweg
Autosnelweg

Ongelezen berichtdoor vincienso » 06 jan 2006, 18:32

CHANTAL* schreef:toen ik deel 1c had met achetruit garage moest ie zo:

zo deed ik hem hoop dat je er wat aan hebt!!!
susses met je examen.
groeten chantal ?;l

En Chantal uiteraard bedankt! ;)
vincienso
Autosnelweg
Autosnelweg

Ongelezen berichtdoor Pianoman » 06 jan 2006, 18:35

De kieb schreef:Deel 1 C wordt natuurlijk ook bij de interactieve opleiding gewoon in de praktijk aangeleerd. Maar als jouw opleiding zoveel beter geweest is dan die van al die anderen zul jij wel een paar geweldige tips voor de vragensteller hebben. Of blijf het ook hier weer bij louter commentaar? :)

Als het dan ook in de praktijk aangeleerd wordt, dan is er toch een docent bij die er alles over kan vertellen??

Het enige waar ik met verbazing op reageerde was het feit dat iemand die een week voor z'n examen zit, op dit forum er nog achter moet komen hoe die in een garage moet rijden, duidelijk de H.A. niet kent en blijkbaar geen docent heeft om het aan te vragen. That's all.

Verder pretendeer ik niet dat ik een betere opleiding heb gehad maar daarover zullen we maar niet discussiëren.
Dat zou oeverloos gezwam worden en is niemand bij gebaat.

Dus of het hier "ook wéér" bij louter commentaar blijft..............hmmm............geen commentaar, louter verbazing.

Groet,

Pianoman
Greetzz, Pianoman
Pianoman
Buiten bebouwde kom
Buiten bebouwde kom

Re: Tips voor garagebox - handelingsanalyse

Ongelezen berichtdoor De kieb » 06 jan 2006, 18:49

vincienso schreef:Volgende week donderdag heb ik examen 1C waarbij ik zelf moet rijden. Er is alleen één ding dat maar niet wil lukken, en dat is de bijzondere verrichting om een garagebox in te rijden. Heeft iemand daar nog goede tips voor hoe dat volgens examennormen goed gaat, bijvoorbeeld richtpunten?

Het lukt me wel om een garage in te rijden, maar niet zoals het hoort volgens de handelingsanalyse..... ?;e

Ik leer mijn leerlingen altijd aan om in te sturen als de deurstijl (tussen het voor en achterportier) 1 1/2 vak voor het vak zit waarin je wil parkeren. Dit punt ligt voor de een wat eerder en voor de ander wat later. Dat zul je dus even moeten uitproberen. Ook zijn zeer belangrijk (maar dat wist je al, zo dom zijn wij brabanders ook weer niet :lol: ) de snelheid van rijden en insturen.
De kieb
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor Bert (rij-instructeur) » 06 jan 2006, 20:29

@ de Kieb
Vincienso wil een garage inrijden ;)
Bij het achteruit in een vak parkeren laat ik de leerling insturen op het moment dat het achterwiel een vak voor het vak is waar je de auto in wilt hebben. Het achterwiel is nl. het "scharnierpunt". Dit is ongeveer het zelfde moment als deurstijl 1 1/2 vak voor het vak.
Wanneer de leerling beseft waar het achterwiel zit en dat dit het scharnierpunt is, gaat het inparkeren vaak een stuk eenvoudiger.
Daarna laat ik ze in de buitenspiegels kijken zodat ze kunnen zien of ze evt. nog moeten corrigeren.

@ Vincienso,

Naast alle gegeven tips is het handig om je buitenspiegels te gebruiken.
Je kunt dan zien of je evt. nog moet corrigeren. Ook kun je kijken of het midden van de achterruit (scharnierpunt ruitenwisser) overeenkomt met het midden van de garagedeur.

Veel succers ermee! [/b]
Bert (rij-instructeur)
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor De kieb » 06 jan 2006, 20:40

Bert (rij-instructeur) schreef:@ de Kieb
Vincienso wil een garage inrijden ;)

Veel succers ermee! [/b]

Jawel, maar de techniek is dezelfde. Kijk maar in de handelingsanalyse. Dat de leerling ook in de spiegels moet kijken leer ik ze ook aan. Die handelingsanalyses kun je trouwens hier vinden: http://www.autorijschool-tuncay.nl/lessen/index_van_alle_praktijklessen.htm
De kieb
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor Bert (rij-instructeur) » 06 jan 2006, 22:07

Volgens de handelingen analyse is de techniek niet helemaal het zelfde. Bij het in een garage parkeren moet je bv. een kwartslag naar links draaien, bij het vakparkeren niet. Neemt niet weg dat er natuurlijk veel raakvlakken zijn. Gelukkig doen ze er bij het C.B.R. niet zo moeilijk over hoe je de auto er in krijgt ;) [/b]
Bert (rij-instructeur)
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor De kieb » 06 jan 2006, 22:13

Bert (rij-instructeur) schreef:Volgens de handelingen analyse is de techniek niet helemaal het zelfde. Bij het in een garage parkeren moet je bv. een kwartslag naar links draaien, bij het vakparkeren niet. Neemt niet weg dat er natuurlijk veel raakvlakken zijn. Gelukkig doen ze er bij het C.B.R. niet zo moeilijk over hoe je de auto er in krijgt ;) [/b]

Ik weet wat je bedoelt. Toen ik de opleiding deed noemden ze dat het "vraagteken". Dit werd ons al niet meer aangeleerd. Ik heb de "nieuwe"handelingsanalyses gekregen tijdens de opleiding en daar werd bij deze 2 oefeningen precies dezelfde techniek gebruikt. Zoals je zelf al opmerkte het C.B.R. keurt het al goed als de auto erin staat (al maak ik zelden mee, ongeveer 10 % denk ik, dat een leerling dit op een examen moet doen)
De kieb
Rij-instructeur

Ongelezen berichtdoor Bert (rij-instructeur) » 06 jan 2006, 22:33

Het is inderdaad al weer een tijdje geleden dat ik de instructeursopleiding heb gevolgd.
De rijschoolhouder waarnaar je verwijst gebruikt dus blijkbaar een oude handelingsanalyse ;)
Bert (rij-instructeur)
Circuit
Circuit

Ongelezen berichtdoor vincienso » 06 jan 2006, 22:33

Pianoman schreef:
Het enige waar ik met verbazing op reageerde was het feit dat iemand die een week voor z'n examen zit, op dit forum er nog achter moet komen hoe die in een garage moet rijden, duidelijk de H.A. niet kent en blijkbaar geen docent heeft om het aan te vragen. That's all.

Pianoman

Blijkbaar wordt het niet op prijs gesteld om vragen te stellen ?;b ?;z ....

De garagebox inrijden en een dwars parkeervak liggen heel dicht bij elkaar. Het vage aan de garagebox vind ik nl de draai eerst naar link voor je richting garagedeur gaat. Er zijn zoveel dingen die van elkaar afhangen; hoe ver je er vanaf staat, hoe groot de deur is, hoe lang je de draai naar links maakt, snelheid, zithouding etc etc etc.

Misschien dat een wiskundige er met een berekening wel uit kan komen. Voor de rest...`het vraagteken´.
vincienso
Autosnelweg
Autosnelweg

Volgende

Keer terug naar Instructeursopleidingen.